Resolució
Q-06211/2010 Queixa per l'atenció rebuda al centre d'atenció primària de Mollet del Vallès.

Matèries
Polítiques socials
Salut
Dret a l'historial mèdic i testament vital
Data d'inici 28/12/2010
Data de l'últim moviment 17/06/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La persona interessada es queixa per la manca d'informació sobre els resultats de nivell de glicèmia en les proves analítiques que se li van fer els anys 2008 i 2009, els resultats de les quals no li han estat facilitats, tot i que indicaven uns valors molt elevats.

Contingut

El Departament de Salut manifesta que s'ha revisat i valorat l'actuació dels professionals que van atendre la persona interessada i constaten que es va donar resposta a les seves reclamacions. A més a més, aquests professionals exposen que van oferir a la persona interessada la possibilitat de concertar una entrevista per poder aclarir els dubtes que manifestava.

En relació amb els resultats de les proves de nivell de glicèmia realitzades l'any 2009, indiquen que es van facilitar les pautes adequades en aquests casos, que són dieta i exercici.

En vista d'aquesta informació, el Síndic, tot i que conclou que no se'n pot deduir una actuació incorrecta de l'Administració, observa que per a la persona interessada la informació facilitada va ser insuficient i, per tant, considera que hauria d'haver estat més àmplia sobre l'abast dels resultats d'hiperglucèmia i de les repercussions que podien tenir en el seu estat de salut.

Per aquest motiu, el Síndic recorda a l'Administració les previsions de la Llei 21/2000, de 29 de desembre, sobre els drets d'informació concernent la salut i l'autonomia del pacient i la documentació clínica, que també es recullen a la Carta de drets i deures dels ciutadans en relació amb la salut i l'atenció sanitària.

Així, destaca la necessitat que la informació que es faciliti a un pacient sigui completa, verídica i comprensible, i adequada a les necessitats de la persona. També destaca la importància d'assegurar que els pacients tenen un coneixement ampli del seu estat, les pautes que han de seguir, el diagnòstic, el tractament o tractaments possibles, i els riscos i beneficis perquè puguin prendre les decisions que els afecten de manera autònoma. 

Per tant, el Síndic exposa a l'Administració que és necessari que el metge responsable, amb la col·laboració necessària dels altres professionals implicats, garanteixi el compliment d'aquest dret, tot assegurant que la persona malalta rep, i comprèn, la informació determinant sobre el seu estat de salut.

Tramitació

Data Administració Tràmit

16/02/2011 Institut Català de la Salut Sol·licitud d'informació a l'Administració
05/05/2011 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/06/2011 Departament de Salut Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 21/2000, de 29 de desembre, sobre els drets d'informació concernents la salut i l'autonomia del pacient i l'autonomia clínica- DOGC.3303 (11/01/2001)