Resolució
Q-06223/2011 Disconformitat amb els escorcolls reiterats al Centre Penitenciari de Brians 1

Matèries
Seguretat ciutadana i justícia
Serveis penitenciaris
Data d'inici 11/10/2011
Data de l'últim moviment 31/01/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Justícia Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa, interna al Centre Penitenciari de Brians 1, manifesta la seva disconformitat amb els escorcolls que li fan des del 26 de juliol de manera continuada juntament amb la seva neboda per sospites de ser portadora d'alguna substància prohibida. 

També manifesta que li registren la cel·la en què viuen i li requisen objectes permesos pel centre i entrats per paqueteria. 

Exposa que aquesta situació l'ha portat a demanar medicació psiquiàtrica a la coordinadora mèdica.

Contingut

La Direcció General de Serveis Penitenciaris ha tramès un informe que inclou una relació detallada i informatitzada dels escorcolls integrals i de cel·la efectuats a la promotora de la queixa en el període comprès entre l'1 de juny i el 31 de desembre de 2011.

En vista de tota la informació tramesa, es posa de manifest que el nombre total d'escorcolls duts a terme des de l'1 de juny de 2011 fins al 31 de gener de 2012 és de disset. Ateses aquestes dades i la situació que es planteja en la queixa, el Síndic trasllada les consideracions següents al Departament de Justícia: 

En primer lloc, de conformitat amb el que estableix l'apartat segon de l'article 68 del Reglament penitenciari, l'escorcoll amb nu integral únicament és procedent quan hi ha raons individuals i contrastades que facin pensar que l'intern oculta en el seu interior algun objecte perillós o alguna substància prohibida susceptible de danyar la salut o la integritat física de les persones o d'alterar la seguretat o convivència del centre. 

En tant que l'escorcoll amb nu integral incideix en el dret a la intimitat dels interns i n'implica una limitació, la jurisprudència constitucional ha establert que aquesta mesura s'ha d'aplicar només en supòsits excepcionals, amb una motivació adequada i d'acord amb criteris de proporcionalitat. 

Així doncs, el Síndic recorda el caràcter excepcional que ha de tenir aquesta mesura en el sentit que no pot constituir una pràctica rutinària, que no pot tenir un caràcter dissuasori i que el cap de serveis ha d'expressar les raons individuals i contrastades per autoritzar aquest escorcoll. 

En segon lloc, pel que fa a la comunicació de la mesura, la Circular 1/2008 tan sols preveu en el punt 1.3 que s'ha de fer un comunicat de cada escorcoll, els quals han de signar els funcionaris que els hagin portat a terme i han d'adreçar-se al cap de serveis. La comunicació al jutge de vigilància penitenciària només està prevista pels supòsits en què s'apliqui la mesura d'aïllament provisional prevista per l'article 72 del Reglament penitenciari. 

En aplicació de la tutela dels drets fonamentals i del control de la legalitat de l'activitat penitenciària, és necessari que la direcció del centre comuniqui al jutge de vigilància penitenciària l'adopció d'aquesta mesura, amb la remissió del comunicat de fets que justifica l'adopció de la decisió, i el resultat de l'escorcoll. Aquest principi d'actuació possibilita al jutge examinar la concurrència dels pressupòsits de necessitat, idoneïtat i proporcionalitat de la mesura acordada. 

D'altra banda, atès que es tracta d'una mesura excepcional que afecta molt especialment el dret a la intimitat de l'intern, cal que s'informi també l'intern de les raons de l'escorcoll integral i de la necessitat de dur-lo a terme, amb indicació expressa de la possibilitat d'acudir en via de queixa davant del jutge de vigilància penitenciària en cas que no hi estigui d'acord. 

I en tercer lloc, quant a la presència efectiva i supervisió del cap de serveis pel que fa als escorcolls amb nu integral, el punt 1.2.3. de la Circular 1/2008 estableix que aquests escorcolls s'han de fer sota la supervisió i en presència d'un cap de serveis del mateix gènere que el de l'intern o la interna a qui s'ha de practicar l'escorcoll. 

En aquest cas, de la relació detallada dels escorcolls amb nu integral efectuats s'observa que tos han estat ordenats pel cap de serveis però, en canvi, qui els ha portat a terme han estat altres funcionaris, per delegació seva. Si bé la Circular així ho preveu, el Síndic entén que aquesta delegació ha de tenir caràcter excepcional.  

El Síndic, doncs, considera que en els casos en què el cap de serveis no pugui ser present en un escorcoll d'aquestes característiques, ha d'explicar els motius que li impedeixen ser-hi i, en conseqüència, la delegació de funcions no es pot fer mitjançant una simple ordre verbal sinó per escrit.

Tramitació

Data Administració Tràmit

12/01/2012 Direcció General de Serveis Penitenciaris Sol·licitud d'informació a l'Administració
22/02/2012 Departament de Justícia Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/04/2012 Departament de Justícia Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/05/2012 Departament de Justícia Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/08/2012 Departament de Justícia Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/10/2012 Departament de Justícia Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
31/01/2013 Departament de Justícia Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 24/2009, del 23 de desembre, del Síndic de Greuges- DOGC.5536 (30/12/2009)
Reial decret 190/1996, de 9 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament Penitenciari- BOE.40 (15/02/1996)