Segons es desprèn del darrer informe de la Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom, el motiu de la suspensió de la prestació és un viatge efectuat pel titular de la prestació fora de Catalunya. En la resolució de 20 de setembre de 2011 s'indicava que el motiu era un trasllat temporal de residència, però sense especificar les circumstàncies en què es basava aquesta consideració.
Tot i això, segons manifestava la promotora de la queixa, el seu marit va viatjar al Marroc entre el 23 de febrer i el 9 de març de 2011. En aquestes dates encara no estaven en vigor les noves condicions establertes per al manteniment de la renda mínima d'inserció -en virtut de la Llei 7/2011, de 27 de juliol, de mesures fiscals i financeres-, que comporten l'obligació de les persones beneficiàries de romandre de manera permanent a Catalunya. Per tant, des de la perspectiva de seguretat jurídica, no es pot considerar l'existència de causa suficient per suspendre la prestació per aquest motiu.
Addicionalment, la suspensió té data d'efectes des del setembre de 2011, moment en què la persona interessada era a Catalunya. Per tant, fins i tot en el supòsit que es considerés que el fet d'haver viatjat fora del país podria donar lloc a la suspensió, en la data en què es va suspendre ja s'hauria d'haver reprès la prestació, perquè la persona interessada era de nou a Catalunya.
D'altra banda, l'Administració indicava també que la persona interessada no havia acreditat la justificació del viatge. Tot i això, consta que el 2 d'agost de 2011 la persona interessada va aportar la documentació que se li havia requerit. Per tant, si l'Administració considerava que les al·legacions i els documents presentats no eren suficients, hauria d'haver requerit expressament la documentació que considerés necessària, tot especificant els documents que calia presentar. Altrament, es produeix una situació d'indefensió per a la persona afectada.
De conformitat amb el que s'ha exposat, el Síndic recomana al Departament d'Empresa i Ocupació, d'una banda, que revoqui la resolució de 20 de setembre de 2011 per la qual se suspenia la prestació concedida a la persona interessada, anul·li la suspensió i reconegui a la persona interessada el dret a la prestació durant el període que correspongui; i de l'altra, que reprengui el pagament com més aviat millor en cas que les circumstàncies actuals de la unitat familiar ho facin necessari.