Resolució
Q-06317/2012 Disconformitat amb la manca de resposta als escrits presentats per l'associació de mares i pares d'usuaris de la Residència Joan XXIII de Cerdanyola del Vallès

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 28/09/2012
Data de l'últim moviment 22/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

L'associació de mares i pares d'usuaris de la Residència Joan XXIII de Cerdanyola del Vallès (establiment de titularitat de l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials), manifesta que el centre no exposa en el taulell d'anuncis les tarifes i els preus dels serveis opcionals que presta, ni accedeix a facturar de manera desglossada el cost mensual d'aquests serveis a fi que els pares puguin saber quins són els costos dels serveis opcionals. 

D'altra banda assenyalen que durant l'estiu del 2012 alguns usuaris no van poder gaudir de les excursions atès que el centre no va voler facturar per separat els serveis opcionals, i va excloure de l'activitat els usuaris que no havien pagat la quantia total mensual establerta pel centre.

Els promotors exposen que en data 19 d'octubre de 2011 van presentar un escrit en què informaven d'aquests fets el Servei d'Inspecció i Registre del Departament de Benestar Social i Família. En aquest escrit demanaven una reunió amb el cap de servei per esclarir aquests tremes i intentar arribar a un bon enteniment amb el centre. 

Els membres de l'associació manifesten la seva disconformitat amb la manca de resposta als seus escrits i assenyalen, a més a més, que van presentar al·legacions contra l'aprovació del Reglament de règim intern del centre però que no han obtingut resposta.

Contingut

En el marc de les competències del Departament de Benestar Social i Família, com a titular de la Residència Joan XXIII de Cerdanyola del Vallès, el Síndic suggereix al Departament que adopti les mesures que consideri pertinents per tal de garantir: 

1. Que l'entitat gestora de la Residència Joan XXIII ofereixi a totes les persones respecte de les quals l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials hagi dictaminat el dret d'ingressar-hi l'opció de signar un contracte assistencial amb el centre sense haver d'acceptar els serveis complementaris/opcionals, és a dir, que se'ls ofereixi la possibilitat de subscriure el contracte assistencial sense incloure els serveis complementaris i el corresponent cost addicional a càrrec de les famílies.

2. Que les clàusules del contracte assistencial que preveuen la contractació i el pagament dels serveis complementaris/opcionals oferts per l'entitat gestora siguin separades de les clàusules referents als serveis bàsics coberts i finançats per l'Administració.

3. Que es reculli en el model de contracte assistencial del Grup Catalònia (i específicament en el cas de la Residència Joan XXIII) la recomanació feta per la Direcció de Serveis a l'entitat gestora del centre en el sentit de desglossar els conceptes retributius com a serveis complementaris, si així ho sol·liciten els usuaris del centre o els seus familiars. 

Així, on el contracte assistencial exposa que ?el Grup Catalònia, en cap cas, dóna atencions parcials als usuaris i és per això que no és facturen els serveis individualitzats (...) sinó que la facturació és per a tot el procés d'atenció global?, caldria incloure-hi un paràgraf que reconegués el dret dels usuaris a rebre la facturació desglossada de tots els conceptes retributius dins dels serveis complementaris/opcionals, si així ho sol·licita l'usuari o els seus familiars. 

4. Que l'entitat gestora de la Residència Joan XXIII de Cerdanyola del Vallès revisi, en el cas que un usuari o la seva família així ho demani, el contracte assistencial prèviament signat a fi de revisar/canviar el seu compromís davant les clàusules relatives als serveis no bàsics i que no estan coberts i finançats per l'Administració, i que aquesta revisió es dugui a terme en un termini raonable des del moment de la sol·licitud.

5. Que es garanteixi, en tots els casos, que tots els usuaris que voluntàriament renunciïn (des del moment de la firma del contracte o a causa d'una revisió posterior) a rebre els serveis complementaris/opcionals oferts per l'entitat gestora, puguin rebre (o continuar rebent, segons el cas) l'atenció que els correspon segons el dret a un servei residencial que els ha estat reconegut per l'Administració d'acord amb el criteri de l'òrgan competent del Departament de Benestar Social i Família un cop s'ha determinat el seu ingrés al centre.

Tramitació

Data Administració Tràmit

18/12/2012 Direcció de Serveis de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/02/2013 Direcció de Serveis de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/02/2013 Direcció de Serveis de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/04/2013 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/06/2013 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
06/08/2013 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
04/11/2013 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
05/11/2013 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
31/12/2013 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
23/06/2014 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació
11/08/2014 Departament de Benestar Social i Família Irregularitat
12/08/2014 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Irregularitat
19/08/2014 Direcció de Serveis de Benestar Social i Família Irregularitat
20/08/2014 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
05/02/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
11/05/2015 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
22/12/2015 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat