El promotor de la queixa denuncia que no ha pogut accedir, perquè va en cadira de rodes, a les instal·lacions dels Serveis Territorials d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural de Tarragona a conseqüència de les barreres arquitectòniques de l'edifici.
El Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural informa que va donar resposta a la queixa del promotor i li va explicar que aquesta administració havia iniciat un procés d'adequació de les instal·lacions qüestionades per la seva manca d'accessibilitat.
També informa que les oficines dels Serveis Territorials del Departament a Tarragona estan adaptades per atendre persones amb mobilitat reduïda únicament a les dependències d'atenció al públic de la planta baixa. En les plantes superiors, l'edifici no està adaptat, ja que s'ha considerat tècnicament i econòmicament inviable adaptar-lo. El Departament està buscant altres immobles per ubicar-hi les dependències dels Serveis Territorials i garantir, així, l'accessibilitat i el compliment de la normativa vigent quant a l'ús com a edifici públic administratiu.
Tot i això, el Síndic recorda que la demanda de fer accessibles els accessos a les oficines públiques és un dret dels ciutadans emparat per les obligacions que tenen les administracions i que es deriven de la normativa d'accessibilitat vigent a Catalunya (Llei 20/1991, de 25 de novembre, i Decret 135/1995, de 24 de març, de desplegament de la Llei 20/1991). Aquesta normativa estableix una sèrie de deures legals a càrrec de les administracions, el compliment dels quals està adreçat a afavorir una consecució progressiva de l'accessibilitat en tots els espais i àmbits de la seva competència.
En relació amb els edificis d'ús públic, l'article 20 del Decret 135/1995, de 24 de març, estableix les normes d'accessibilitat des de l'exterior i de mobilitat vertical, i remarca la necessitat que una de les entrades des de la via pública a d'interior de l'edificació ha de ser accessible, i que la mobilitat o comunicació vertical entre espais, instal·lacions o serveis comunitaris ha de fer-se, com a mínim, mitjançant un element adaptat o practicable, segons el cas.
Per garantir el compliment d'aquests i altres requisits tècnics en matèria d'accessibilitat en tots els espais i àmbits de la seva competència, cada administració ha d'elaborar un pla especial d'actuació d'abast general que ha de servir de guia per les decisions sobre les intervencions concretes de l'administració, las quals han d'estar adreçades a afavorir l'accessibilitat, entre altres, de tots els edificis públics i d'ús públic.
Per aquest motiu, el Síndic suggereix al Departament que valori la possibilitat de millorar, com més aviat millor, els accessos de l'immoble al qual fa referència la persona interessada, de manera que es garanteixi a totes les persones la possibilitat d'accedir de manera autònoma com a mínim a la planta baixa.
Igualment suggereix que s'estudiï la possibilitat d'implementar altres solucions alternatives que permetin garantir, a tots els ciutadans, l'accessibilitat al servei d'atenció al públic en les instal·lacions referides, i que es destini un espai de la primera planta de l'edifici per atendre les persones amb discapacitat i mobilitat reduïda que requereixin ser ateses per alguna de les dependències de les plantes superiors.