La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de pagament de la prestació econòmica de caràcter universal per infant a càrrec per als seus fills bessons de l'any 2010 i de l'ajut per part múltiple corresponent als anys 2009 i 2010.
Exposa que va presentar una reclamació per considerar que la carta que va rebre el juny de 2009 de la Generalitat genera confusió i indueix les famílies a error, ja que sembla que les prestacions econòmiques per infant a càrrec i per part, adopció, tutela o acolliment múltiple (que són de caràcter universal) siguin d'ofici.
Aquest comunicat deia el següent: ?el Departament de Benestar Social i Família, per mitjà de la Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania, realitzarem la gestió de la prestació econòmica universal d'ofici. Aquest procediment es realitzarà amb totes aquelles famílies que, com la vostra, durant el 2008 ja vareu ser beneficiàries de la prestació i que aquest 2009 també acompliu les condicions per seguir-ne sent?.
La interessada indica que el comunicat no adverteix que la resta de prestacions han de sol·licitar-se, per la qual cosa no va presentar la sol·licitud de la prestació per part múltiple sotmesa a nivell d'ingresssos.
En el tràmit d'altres queixes referents al retard en el cobrament de la prestació, el Departament de Benestar Social i Família ha informat que no es disposa encara de la data per efectuar l'abonament de les prestacions dels expedients valorats positivament, i addueix l'actual situació econòmica desfavorable com a causa d'aquesta situació i informa que s'està treballant intensament per poder fer efectius els pagaments pendents.
En aquest sentit, l'Administració assenyala que la Llei 1/2012, del 22 de febrer, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2012 estableix que l'abonament de la prestació econòmica per infant a càrrec meritada i no percebuda el dia d'entrada en vigor d'aquesta llei es pot ajornar fins a un termini de cinc anys a comptar de la data de la resolució ferma del reconeixement exprés.
Per la seva banda, el Síndic fa referència a la Moció 74/IX del Parlament de Catalunya, so¬bre la protecció de les famílies amb menys recursos, aprovada pel Ple del Parlament el 23 de febrer de 2012, insta el Govern a ?fer efectiu el pagament, preferentment entre els anys 2012 i 2013, de les prestacions per infant a càrrec que es¬tan pendents des del 2010, tenint en compte l'apartat 3 de la disposició addicional tretzena de la Llei 6/2011, del 27 de juliol, de pressupostos de la Generalitat per al 2011, i estudiar, en el marc del Pla integral de suport a la famí¬lies i en funció de les disponibilitats pressupostàries, la possibilitat de posar en marxa un nou sistema d'ajuts a les famílies amb infants a càrrec?.
En aquest cas, el Síndic entén que la família ha de poder rebre les prestacions corresponents als anys 2010 i 2011 l'any que li correspon, i que l'actual termini previst no sembla raonable atès que les despeses familiars ja han hagut de ser abonades.
D'acord amb això, el Síndic demana al Departament quina valoració fa del redactat inclòs en el comunicat de la persona interessada i de les mesures que s'adoptaran per aclarir els termes a fi que les famílies disposin de la màxima informació; recorda l'obligació de l'Administració de ser diligent en l'atorgament de les prestacions i ajudes socials i de fer-ne el pagament en el menor temps possible, i suggereix al Departament de Benestar Social i Família que es faci efectiva la prestació de la persona interessada com més aviat millor.