Resolució
Q-06386/2011 Disconformitat amb la situació de l'escola Isabel Besora i de l'escola Reus 21, de Reus

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 19/10/2011
Data de l'últim moviment 26/11/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Reus Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Les persones interessades manifesten la seva disconformitat amb la decisió del Departament d'Ensenyament de fusionar dues escoles de Reus que actualment estan en instal·lacions provisionals.

Segons apunten, l'Administració educativa ha assignat l'alumnat de l'escola Isabel Besora a l'edifici de l'escola Reus 21, malgrat que estan molt allunyades l'una de l'altra, eliminar aquest darrer centre i repartir-ne els alumnes per altres centres educatius de la zona.

Contingut

El Departament d'Ensenyament justifica la decisió de fusionar les dues escoles amb les previsions d'evolució demogràfica del municipi, la necessitat de racionalitzar la inversió en centres en l'actual context de limitacions pressupostàries i el fet que aquests dos centres es troben encara actualment en instal·lacions provisionals.

El Síndic destaca que la mesura de fusionar els dos centres es fa en el marc del manament del Departament d'Ensenyament de programar l'oferta educativa. Per tant, no aprecia cap actuació irregular per part d'aquest departament.

Aquesta discrecionalitat de què disposa el Departament d'Ensenyament en la programació de l'oferta educativa, però, no justifica l'existència de pràctiques de mala planificació per part de les administracions implicades en el moment que es van crear els centres i en la gestió del seu procés de construcció. 

D'una banda, segons el Departament d'Ensenyament, la creació de l'escola Reus 21 es va produir en un moment en què ja s'apuntava el descens de la població escolar, sense que l'increment de la demanda global justifiqués la creació d'un nou centre. En tot cas, el tancament d'un centre quan dos anys abans se n'havia creat un de nou, sigui quina sigui la raó que hagi portat a aquesta situació, no denota una bona planificació de l'oferta escolar per part de l'Administració educativa.

I d'altra banda, el Departament d'Ensenyament apunta que l'escola Isabel Besora s'havia de construir a un terreny de titularitat privada actualment ocupat per un aparcament de camions i que, d'ençà de la seva creació, el curs 2006/2007, l'Ajuntament de Reus ha trobat moltes dificultats per adquirir-lo o per trobar una ubicació alternativa. 

En aquest sentit, el Síndic considera que el fet que l'any 2011 l'escola Isabel Besora no disposés d'un terreny per construir l'edifici definitiu denota que, d'ençà de la creació d'aquest centre, l'Ajuntament de Reus no ha acomplert adequadament les competències d'oferir terrenys suficients i adequats per construir centres, competències que la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, atorga als ens locals, i no ha planificat com ho havia de fer la provisió de terrenys per a l'escola Isabel Besora, fins al punt de posar en risc la seva viabilitat futura.

En vista d'aquestes consideracions, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament i a l'Ajuntament de Reus que garanteixin en el futur la qualitat de la programació de l'oferta educativa al municipi. 

D'altra banda, la decisió adoptada pel Departament d'Ensenyament de fusionar els dos centres té alguns riscos pel que fa a la planificació d'un servei educatiu de qualitat. A criteri del Síndic, el risc principal té a veure amb la possible sobreocupació dels centres o amb la infradotació de places en determinades zones del municipi, per efecte de la previsió de supressió de línies.

Des de la perspectiva de la qualitat de planificació de l'oferta, a més, cal valorar, igualment, si els desequilibris en la provisió de places en les diferents zones que s'havien detectat en processos d'admissió anteriors, corregits en part els darrers anys, tornen a aparèixer. La supressió de dues línies pot provocar un dèficit d'oferta a la zona on actualment s'ubica l'escola Isabel Besora, i l'obligació que part de la demanda d'aquesta zona s'hagi de desplaçar cap a altres zones del municipi. 

En definitiva, per comprovar aquests riscos, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament informació sobre l'evolució de la demanda a P3 fins al procés d'admissió d'alumnat vigent als diferents centres del municipi i per zones educatives, i també informació sobre l'alumnat definitivament escolaritzat al nou centre fusionat.

Alhora, la decisió del Departament d'Ensenyament de fusionar els dos centres també requereix que la mateixa Administració educativa endegui actuacions específiques per poder desenvolupar aquest procés de fusió sense vulnerar drets de l'alumnat actualment escolaritzat i de les seves famílies, i per poder garantir que l'oferta educativa que en resulti respon a criteris de qualitat en la planificació educativa.

Si bé l'ordenament jurídic no garanteix una escolarització de proximitat a l'alumnat, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament i a l'Ajuntament de Reus que persisteixin a trobar solucions a les problemàtiques relacionades amb el trasllat dels alumnes, atès que, com ja s'ha posat de manifest, el canvi d'ubicació del centre es deu a un dèficit de planificació educativa per part de les mateixes administracions.

En aquest context, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que informi les famílies sobre el nou projecte educatiu de centre que resulti de la fusió de l'escola Reus 21 i l'escola Isabel Besora i que respecti en la mesura que sigui possible els trets principals dels projectes educatius originals, i que aquest nou projecte sigui aprovat en el marc del nou consell escolar de centre. 

Val a dir que, en el seu informe, el Departament d'Ensenyament exposa que s'ha ofert la possibilitat que els alumnes de l'escola Reus 21 puguin romandre a l'escola Pi del Burgar, on es troben actualment de manera transitòria, atès que va ser la primera opció d'escolarització en molts casos. 

El Departament d'Ensenyament recorda que les famílies poden escollir nou centre de cara al curs vinent, si ho desitgen, i que, en aquest cas, se'ls reconeixerà dret preferent davant d'altres opcions d'escolarització.

Per fer el seguiment del procés de reubicació de l'alumnat, doncs, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament informació sobre l'escolarització de l'actual alumnat de l'escola Reus 21 i l'escola Isabel Besora de cara al curs 2012/2013.

Per completar adequadament el procés de fusió, i per garantir el dret a la informació de les persones interessades, en la línia del que es desprèn de l'informe rebut, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que garanteixi aquesta tasca d'acompanyar els membres de la comunitat escolar dels dos centres afectats en aquest procés de fusió.

Tramitació

Data Administració Tràmit

10/01/2012 Direcció General de Centres Públics Sol·licitud d'informació a l'Administració
10/01/2012 Direcció General de Centres Públics Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
10/02/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/02/2012 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
24/02/2012 Ajuntament de Reus Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/05/2012 Ajuntament de Reus Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/05/2012 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/05/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/06/2012 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
12/11/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
23/11/2012 Departament d'Ensenyament Resolució
23/11/2012 Ajuntament de Reus Vulneració
26/11/2012 Ajuntament de Reus Seguiment finalitzat
26/11/2012 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat