La promotora de la queixa exposa que durant el procés de preinscripció i matrícula es va assignar plaça a la seva filla a l'escola bressol municipal Jaén. Al seu dia es va comunicar que l'inici del curs escolar es demoraria fins al 30 de gener de 2012. Això no obstant, per mitjà d'un escrit de 14 de setembre de 2011 s'ha comunicat a les famílies que aquesta escola bressol no es posarà en funcionament durant el curs 2011-2012 com estava previst, i que els seus fills tindran la plaça reservada per al curs 2012-2013.
La promotora considera que aquesta decisió li genera indefensió, ja que li genera greus inconvenients per a la conciliació de la vida laboral i familiar.
En vista de la informació recollida es fa palès un mal funcionament de l'Administració en aquest cas, pel fet que va incloure dins del procés de preinscripció les escoles bressol esmentades i va assignar a les famílies unes places inexistents, ja que formen part de centres que no han entrat a hores d'ara en funcionament. En aquest sentit, l'oferta d'aquestes places sense garantia de disponibilitat efectiva al mes de gener incompleix el deure d'informació a les famílies que imposa la normativa de preinscripció com a punt de partida per dur a terme el procés i, de manera més general, conculca el dret dels ciutadans d'obtenir informació veraç i de qualitat de les administracions.
D'altra banda, el fet que la manca d'entrada en funcionament afecti no un sol centre, sinó tres, i el fet que aquest retard no sigui atribuïble a factors externs a l'Ajuntament de Barcelona fan pensar en un funcionament de l'Administració que no ha tingut en compte els principis d'eficàcia i eficiència que ha de regir l'actuació de les administracions.
El Síndic no té informació relativa a la informació facilitada a les persones interessades quant a les dates de matriculació previstes. En aquest sentit, sense ser possible equiparar la formalització d'una matrícula, no es pot menystenir l'assignació de plaça individual efectuada a les persones interessades i l'expectativa legítima que els genera. L'actuació de l'Ajuntament, sense haver formalitzat les matrícules però havent assignat plaça als sol·licitants, contravé el principi de confiança legítima que ha de regir l'actuació de l'Administració, que té per finalitat garantir la previsibilitat de les situacions i de les relacions jurídiques en la relació amb les administracions.
Finalment, cal assenyalar que, sens perjudici dels dèficits detectats, l'Ajuntament de Barcelona ha adoptat mesures de caràcter extraordinari per compensar les famílies afectades, com ara la reserva de places per al curs vinent i la cerca de solucions alternatives individuals.
Tanmateix, el Síndic considera que s'ha produït un mal funcionament de l'Ajuntament de Barcelona, que no ha ajustat la seva actuació als principis d'eficàcia, bona fe i confiança legítima i, en conseqüència, ha suggerit que, d'una banda, es mantingui l'adopció de mesures per trobar solucions alternatives a les famílies afectades i facilitar-los informació; i de l'altra, es posin els mitjans per assegurar que l'oferta de places d'escola bressol en el procés de preinscripció sigui real i efectiva, i per evitar que es reprodueixin aquests fets.