Resolució
Q-06505/2011 Disconformitat amb la suspensió d'una prestació de renda mínima d'inserció

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Inclusió social
Data d'inici 24/10/2011
Data de l'últim moviment 31/12/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la suspensió de la seva prestació de renda mínima d'inserció

Segons sembla, la suspensió es fonamenta en la superació dels ingressos establerts per tenir dret a la prestació, però el promotor assegura que no disposa de cap recurs econòmic.

Contingut

En l'informe de la Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom s'indica, en primer lloc, que l'estiu de 2011 es van produir algunes incidències en el lliurament del xec corresponent a la mensualitat del juliol, i que, com a conseqüència d'això, es van bloquejar els pagaments posteriors. Tot i que després es van comprovar les dades, segons s'indica en l'informe tramès, queda pendent d'abonar al promotor algunes mensualitats corresponents a aquest període.

D'altra banda, la Direcció General informa que la suspensió acordada per resolució de 20 de setembre de 2011 es va establir perquè el promotor disposava d'ingressos superiors a l'import de la renda mínima d'inserció, que el 24 d'octubre de 2011 la persona interessada va interposar recurs d'alçada contra aquesta resolució i que aquest recurs està en tràmit, de manera que està pendent de valorar les al·legacions formulades per confirmar o no la resolució impugnada. No consta que a hores d'ara s'hagi resolt aquest recurs.

Un cop valorada la informació de què es disposa, el Síndic fa les consideracions següents:

En primer lloc, pel que fa a les incidències en la tramesa del xec corresponent al juliol de 2011 i el bloqueig dels pagaments posteriors, el Síndic es remet a les consideracions que va fer en el marc de l'actuació d'ofici núm. 5152/2011, relativa a aquesta problemàtica, que considera que són aplicables també a aquest supòsit, i insta el Departament d'Empresa i Ocupació a fer al mes aviat possible els pagaments dels endarreriments corresponents a les mensualitats no abonades.

En segon lloc, pel que fa a la suspensió de la prestació, cal indicar que no s'han facilitat les dades sobre els ingressos que s'han tingut en compte per determinar la suspensió de la prestació, com ara la quantia, el concepte, el període al qual corresponen, el límit d'ingressos aplicable al cas, etc. Aquestes dades, que resulten essencials per avaluar la correcció o no de la decisió adoptada, no s'inclouen tampoc en la resolució emesa.

Cal tenir en compte que la motivació dels actes administratius és un element essencial de la bona pràctica administrativa i una garantia per a les persones interessades. La motivació, encara que sigui succinta, ha de ser suficient per conèixer amb exactitud els elements fàctics i jurídics que determinen la decisió adoptada. 

Per aquest motiu, el Síndic recorda al Departament el deure de motivar convenientment les resolucions administratives, i incideix en la conveniència de millorar el contingut de les resolucions que es dicten en aquests procediments, de manera que incorporin les dades necessàries perquè les persones interessades tinguin coneixement efectiu dels motius de la decisió que s'adopta i puguin exercir amb garanties el seu dret de defensa.

En el cas concret que motiva aquesta queixa, cal que en la fase de resolució del recurs es comprovin les dades que s'han tingut en compte per a la suspensió, i que es verifiquin, mitjançant la pràctica de les proves que siguin convenients, els ingressos de la unitat de convivència, a fi de confirmar si aquesta suspensió és procedent o no.

I en tercer lloc, pel que fa al recurs d'alçada, cal tenir en compte que les administracions públiques tenen el deure de resoldre expressament, i dins del termini màxim establert en cada cas, els procediments administratius i també els recursos que es presentin contra les resolucions adoptades. D'acord amb l'article 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, el termini màxim per resoldre el recurs d'alçada es de tres mesos. 

A més, cal valorar també que en aquests casos, en què la resolució adoptada suposa que les persones es veuen privades d'una prestació econòmica destinada a cobrir les necessitats bàsiques, la demora en la resolució del recurs comporta un allargament d'aquesta situació, amb les greus conseqüències que en poden derivar. 

Per tant, cal ser especialment curosos amb la verificació de les dades reals abans de suspendre la prestació, i també amb el compliment dels terminis per resoldre els recursos que plantegin les persones afectades.

Per tot això, el Síndic recorda al Departament d'Empresa i Ocupació el deure de respectar el termini màxim de resolució dels recursos administratius i, en conseqüència, l'insta a resoldre amb celeritat, i d'acord amb les consideracions exposades, el recurs d'alçada interposat pel promotor de la queixa contra la resolució de 20 de setembre de 2011 per la qual s'establia la suspensió de la seva prestació de renda mínima d'inserció.

Tramitació

Data Administració Tràmit

14/11/2011 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/05/2012 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
31/10/2012 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució
31/12/2012 Departament d'Empresa i Ocupació Seguiment finalitzat