Resolució
Q-06509/2011 Disconformitat amb la manca de cobrament de la prestació de la renda mínima d'inserció

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Inclusió social
Data d'inici 24/10/2011
Data de l'últim moviment 28/05/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de cobrament de la prestació de la renda mínima d'inserció des del mes de juliol de 2011. Exposa que és titular de la prestació des del 15 de febrer de 2006, moment en què també se li van reconèixer les prestacions complementàries per fill menor de setze anys a càrrec i per família monoparental.

Contingut

Segons el Departament d'Empresa i Ocupació, el mes de juliol de 2011 la persona interessada va deixar de percebre la prestació per un error informàtic en la confecció del fitxer de pagaments del mes de juliol.

Una vegada revisada la base de dades, es va comprovar que el domicili en què es va trametre el xec no era correcte, però com que la persona interessada no havia rebut el xec es va decidir bloquejar tots els pagaments futurs de l'expedient.

El dia 21 d'octubre de 2011, per resolució de la Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom, es va suspendre la prestació econòmica de la persona interessada per trasllat temporal de residència fora de Catalunya.

Contra aquesta resolució, la persona interessada va interposar en data 16 de novembre de 2011 un recurs d'alçada que va ser desestimat el 17 d'octubre de 2012 perquè que la persona interessada no havia destinat la prestació a les finalitats corresponents, havia incomplert l'obligació de comunicar el viatge en el termini d'un mes a l'entitat gestora i no havia documentat suficientment la causa major que va motivar el viatge, ja que la documentació aportada no estava legalitzada.

D'altra banda, en data 25 de maig de 2012 es va dictar resolució de fi de suspensió de la prestació a favor de la persona interessada amb efectes d'1 de maig de 2012 perquè tornava a residir a Catalunya. Aquesta resolució, però, no restablia els complements de família monoparental i fill menor de setze anys a càrrec. 

També es fa constar en l'informe que es valora favorablement la represa dels complements amb efectes de juliol de 2012 però que d'acord amb l'Acord de Govern de 23 d'octubre de 2012 es considera que aquest expedient no té la prelació d'altres expedients. 

En vista d'aquesta informació, el Síndic fa les consideracions següents:

1. Amb relació al bloqueig del pagament de la prestació reconeguda a la persona interessada durant el mes de juliol de 2011 per incidències en la tramesa del xec, atès que en aquest cas el Departament ha verificat que la manca de lliurament del xec va ser deguda a un error en l'adreça i ha reconegut que resta pendent d'abonar a la persona interessada l'import corresponent a les mensualitats de juliol, agost i setembre de 2011, el Síndic suggereix que es facin efectives aquestes mensualitats sense més dilació.

2. Amb relació a la resolució de suspensió de la prestació per trasllat temporal de la persona interessada fora de Catalunya, el Síndic recorda que el viatge es va produir entre el 17 de juliol i el 18 d'agost de 2011 per motius judicials.

Cal tenir en compte que en aquell moment encara no estaven en vigor les noves condicions establertes per al manteniment de la renda mínima d'inserció, que comporten l'obligació de les persones beneficiàries de romandre de manera permanent a Catalunya. Per tant, aquesta obligació no és aplicable en aquest cas i, en conseqüència, aquest viatge no s'hauria de considerar causa suficient per suspendre la prestació. 

D'altra banda, en relació amb el recurs d'alçada interposat per la persona interessada, el Síndic recorda que, en primer lloc, la resolució d'aquest recurs no pot basar-se en fets i fonaments jurídics diferents als que han motivat la resolució de suspensió; en segon lloc, tant la resolució de suspensió com la resolució del recurs d'alçada es van emetre en un moment molt posterior la finalització de la causa de suspensió, és a dir, al retorn de la persona interessada del Marroc; i, en tercer lloc, segons la resolució de represa del maig de 2012, basada en la residència de la persona interessada a Catalunya de nou, la fi de suspensió tenia efectes des de l'1 de maig de 2012, tot i que la persona interessada va retornar del Marroc el 18 d'agost de 2011 i no s'aporta cap document ni motiu que justifiqui una data d'efectes posterior a aquesta per determinar la fi de la suspensió. 

Per tant, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació que anul·li la resolució de suspensió de la prestació de la renda mínima d'inserció d'octubre de 2011 perquè no està fonamentada en la normativa vigent en el moment dels fets i també la resolució del recurs d'alçada contra aquesta resolució dictada el mes d'octubre de 2012, perquè es basa en causes de suspensió diferents a la resolució de suspensió recorreguda i aplica una normativa diferent a la que s'al·lega a la resolució inicial, fet que causa indefensió a la persona interessada.

El Síndic suggereix també que es reconegui els efectes de la resolució de fi de suspensió de 25 de maig de 2012 des del moment en què finalitza la causa de suspensió, és a dir, el viatge de la persona interessada al Marroc, el dia 18 d'agost de 2011.

3. Amb relació al reconeixement dels complements de família monoparental i fill menor de setze anys a càrrec, el Síndic desconeix el motiu pel qual la data d'efectes del restabliment de la prestació complementària és el juliol de 2012 si l'impagament de la pensió reconeguda judicialment a favor de la persona interessada és anterior, de manera que suggereix al Departament que revisi aquestes dades i comprovi que la data d'efectes d'aquestes prestacions complementàries és correcta.

4. Amb relació a l'aplicació de l'Acord de Govern de 23 d'octubre de 2012 pel qual es determinen els criteris objectius i no discrecionals de prelació dels expedients de la renda mínima d'inserció per a la represa dels complements de família monoparental i de menor de setze anys a càrrec a favor de la persona interessada, emparat en l'article 11.4 de la Llei 10/1997, de 3 de juliol, de la renda mínima d'inserció, el Síndic entén que no és d'aplicació en aquest supòsit. 

L'article 11 de la llei esmentada estableix que quan la disponibilitat pressupostària no sigui suficient per aprovar tots els expedients, la Comissió Interdepartamental ha d'elevar una proposta al Govern per determinar els criteris objectius i no discrecionals de prelació d'expedients.

Aquesta modificació normativa, incorporada per la Llei 5/2012 del 20 de març, de mesures fiscals, financeres i administratives de l'impost sobre les estades en establiments turístics, s'incorpora en el marc de l'aprovació inicial del projecte de pla individual d'inserció i reinserció socials i laborals, en cap cas en el marc de la modificació o suspensió de la prestació i els seus complements, quan la prestació ja està aprovada. 

Per aquest motiu, el Síndic demana al Departament que resolgui la represa també dels complements que la persona interessada tenia reconeguts en el moment de la suspensió de la prestació de la renda mínima d'inserció, o, per contra, que justifiqui documentalment el motiu i la data d'efectes de la modificació de la prestació.

Tramitació

Data Administració Tràmit

12/12/2011 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
16/03/2012 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/03/2012 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
24/08/2012 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
17/01/2013 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/05/2013 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
06/11/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació
31/12/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
31/01/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
28/04/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Irregularitat
28/04/2014 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Irregularitat
28/05/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Seguiment finalitzat