La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la desestimació de la seva sol·licitud de prestació de la renda mínima d'inserció perquè la seva unitat familiar disposa d'ingressos superiors a la prestació. Va presentar un recurs d'alçada el 22 d'octubre de 2013, però encara no ha rebut resposta.
En primer lloc, segons informa la Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom, la sol·licitud de la promotora es va denegar perquè superava el límit establert per tenir dret a la prestació, però no s'expressa quin és aquest límit ni quins són els ingressos econòmics que s'han considerat en aquest cas. Per això, convé que en les resolucions s'expressin les dades essencials que determinen el contingut de la decisió adoptada.
En segon lloc, s'ha produït un retard important en la resolució d'aquest procediment. Així, en el cas de la resolució inicial sobre la sol·licitud, s'ha superat de molt el termini màxim de quatre mesos que preveu la Llei 10/1997, de 3 de juliol, de la renda mínima d'inserció; i la resolució del recurs d'alçada s'ha emès deu mesos després de la interposició del recurs, de manera que també s'ha excedit el termini màxim previst per l'article 115 de a Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques, i del procediment administratiu comú. Davant d'això, cal esmerçar esforços per reduir el temps de tramitació i resolució d'aquests procediments, tant en la fase de resolució com en la fase de recurs.
I en tercer lloc, la resolució de la Secretaria d'Ocupació i Relacions Laborals de data 28 d'agost de 2014 ha estimat el recurs d'alçada que la promotora va interposar contra la resolució de denegació de la prestació, en confirmar que es va produir un error en la valoració dels ingressos econòmics de la família.
En conseqüència, es concedeix a la persona interessada la prestació pel període des de l'1 de gener fins al 31 de desembre de 2013, amb un import diferent segons les circumstàncies de la unitat de convivència en cada moment, però no se li reconeix el dret a rebre-la durant l'any 2014 perquè no hi havia l'avaluació anual de seguiment que la normativa preveu com a condició per a la pròrroga.
Tot i això, no s'ha tingut en compte que aquesta avaluació en la data en què es fixen els efectes de l'extinció era impossible, perquè en aquell moment la prestació no estava concedida. No va ser fins al moment de la resolució del recurs, l'agost de 2014, que es va concedir la prestació, i per tant l'avaluació específica a què fa referència l'article 19.2 del Decret 384/2011 no es podia fer fins a aquell moment.
De conformitat amb tot això, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació que, com més aviat millor, endegui les actuacions oportunes per modificar la resolució adoptada i que, amb la instrucció dels tràmits adients per comprovar el compliment de les condicions establertes per mantenir la prestació, es determini la pròrroga de la prestació concedida a la promotora a partir del 31 de desembre de 2013, pel període que correspongui.