Resolució
Q-06550/2012 Queixa relativa a l'escolarització d'una alumna amb necessitats educatives especials en una escola de Lloret de Mar

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Necessitats educatives especials
Data d'inici 10/10/2012
Data de l'últim moviment 18/03/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb les dificultats per escolaritzar la seva filla, que té necessitats educatives especials, en una escola de Lloret de Mar per manca d'un tècnic auxiliar d'educació especial (vetllador). Exposa que el dictamen de l'equip d'assessorament psicopedagògic (en endavant EAP) recomana l'escolarització compartida.

Contingut

L'informe del Departament d'Ensenyament exposa que finalment en data 16 de novembre de 2012 l'alumna es va poder escolaritzar en una altra escola del municipi, diferent de la que proposava l'EAP, que és el centre que tenia unitat de suport a l'educació especial.

L'informe del Departament d'Ensenyament també posa de manifest que l'assignació d'hores d'auxiliar d'educació especial al municipi és finita i no necessàriament condicionada al nombre de sol·licituds rebudes (que reflecteix les necessitats existents).

Davant d'aquest fet, si bé el nombre de recursos de què disposa l'Administració és limitat, el Síndic considera que el fet de condicionar aquest tipus de suport a les hores limitades ja assignades al municipi provoca (o pot provocar) que hi hagi necessitats educatives especials no suficientment cobertes, o desigualment cobertes en funció del centre d'escolarització. 

A criteri d'aquesta institució, l'assignació d'hores al municipi no hauria de ser finit, sinó que hauria d'estar condicionat al volum de necessitats educatives especials existent. Altrament, es podria estar vulnerant el dret a l'educació en igualtat d'oportunitats dels alumnes amb discapacitat protegit per l'ordenament jurídic.

En aquest sentit, convé recordar que la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, estableix en els articles 2 i 3 tant l'equitat i la inclusió escolar com a principis rectors del sistema educatiu com el dret de qualsevol alumne a rebre una educació integral, i estableix en l'article 81 que, d'acord amb el principi d'escola inclusiva, tots els alumnes tenen dret a participar en els entorns escolars ordinaris, independentment de llurs condicions i capacitats. Els infants amb necessitats educatives especials, doncs, tenen dret a gaudir de les mateixes oportunitats educatives que qualsevol altre infant escolaritzat.

Així mateix, convé recordar les previsions contingudes en la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de l'infant, que ja establia l'any 1989 que els infants, fos quina fos la seva condició, i sense discriminació, han de tenir garantit el dret a l'educació en igualtat d'oportunitats (art. 2 i 28). 

D'acord amb aquestes previsions, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament: 

- Que revisi el procediment d'assignació d'hores d'auxiliar d'educació especial a fi de garantir que la disponibilitat d'hores globals assignades als centres del municipi evolucioni en funció del volum de necessitats d'educació especial existents i en depengui.

- Que garanteixi que l'extracció d'hores d'auxiliar d'educació especial d'altres centres del municipi per atendre la filla de la promotora no vagi en detriment de la qualitat de l'atenció educativa dels infants amb necessitats educatives especials que hi estan escolaritzats.

- Que ampliï les hores d'auxiliar d'educació especial de l'escola en què l'alumna no va poder ser escolaritzada.

Tramitació

Data Administració Tràmit

25/10/2012 Serveis Territorials d'Ensenyament a Girona Sol·licitud d'informació a l'Administració
28/12/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/01/2013 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/03/2013 Serveis Territorials d'Ensenyament a Girona Resposta a la resolució pendent d'acceptació
15/03/2013 Departament d'Ensenyament Vulneració
18/03/2013 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat