Resolució
Q-06636/2011 Disconformitat amb el procediment executiu de constrenyiment seguit a nom d'una alumna de l'Escola de Música de Santa Coloma de Farners per al cobrament de rebuts corresponents als mesos de gener a abril

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs locals
Data d'inici 28/10/2011
Data de l'últim moviment 21/02/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Santa Coloma de Farners Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Defensor de la Ciutadania de Girona Estudi inicial de la queixa

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el procediment executiu de constrenyiment seguit a nom de la seva filla per al cobrament de rebuts corresponents a l'Escola de Música de Santa Coloma de Farners per als mesos de gener a abril.

D'acord amb les manifestacions de la promotora de la queixa, la seva filla s'havia matriculat a l'Escola de Música per al curs 2010-2011. No obstant això, en no poder compaginar les classes de música amb els estudis universitaris, va causar baixa a finals del primer trimestre. Tant el director de l'escola com la seva professora en tenien coneixement, segons manifestacions de la promotora. 

Per tant, atès que l'alumna ja s'havia donat de baixa i no va rebre la prestació del servei, la promotora considera improcedent el cobrament dels rebuts que li reclamen en via executiva i en sol·licita l'anul·lació.

Contingut

D'acord amb la informació tramesa per l'Ajuntament de Santa Coloma de Farners, consta acreditat que la direcció de l'Escola de Música va ser informada de la baixa de l'alumna. No obstant això, es condiciona l'eficàcia de la baixa al fet que es presentés un document per escrit a l'Ajuntament. 

Tot i això, d'acord amb la documentació relativa a l'Ordenança reguladora de la taxa de l'Escola de Música per al curs escolar 2010/2011, el Síndic no observa que consti de manera expressa que la gestió de les baixes s'hagin d'efectuar de forma escrita ni davant de quin organisme han de ser presentades perquè es siguin vàlides i tinguin eficàcia jurídica. 

Per tant, el Síndic conclou que s'està condicionant l'eficàcia de la baixa de l'alumna a uns requisits formals (presentació per escrit davant de l'Ajuntament) que no consten establerts en l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa de l'Escola de Música d'aplicació per al curs 2010/2011, ni consta que així s'hagi informat, comunicat o requerit a l'alumne. En conseqüència, la no acceptació de la baixa i, consegüentment, l'exigència dels rebuts dels mesos de gener a abril, no disposen de la cobertura jurídica pertinent.

Per tant, el Síndic demana a l'Ajuntament de Santa Coloma de Farners, d'una banda, que anul·li els rebuts de l'Escola de Música corresponents als mesos de gener a abril i a efectuar-ne la devolució si ja han estat satisfets; i, d'altra banda, que completi la redacció de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa de l'Escola de Música pel que fa als aspectes de gestió de la taxa, entre els quals han de constar els requisits formals per cursar la baixa, a fi de garantir la seguretat jurídica pel que fa al compliment de les obligacions formals i materials del tribut per part dels subjectes passius. 

Posteriorment, l'Administració ha informat que en la propera modificació de les ordenances fiscals s'introduirà un aclariment sobre els aspectes de la gestió de la taxa de l'Escola de Música, a fi i efecte de garantir la seguretat jurídica pel que fa al compliment de les obligacions materials i formals del tribut per part dels subjectes passius. Atesa aquesta informació, doncs, el Síndic dóna per tancades les seves actuacions en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

28/10/2011 Defensor de la Ciutadania de Girona Acusament de recepció
24/11/2011 Ajuntament de Santa Coloma de Farners Sol·licitud d'informació a l'Administració
19/01/2012 Ajuntament de Santa Coloma de Farners Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/02/2012 Ajuntament de Santa Coloma de Farners Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/05/2012 Ajuntament de Santa Coloma de Farners Sol·licitud d'informació a l'Administració
05/07/2012 Ajuntament de Santa Coloma de Farners Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/09/2012 Ajuntament de Santa Coloma de Farners Segona reiteració / Obstaculització
10/10/2012 Ajuntament de Santa Coloma de Farners Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/11/2012 Ajuntament de Santa Coloma de Farners Sol·licitud d'informació a l'Administració
16/01/2013 Ajuntament de Santa Coloma de Farners Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/01/2013 Ajuntament de Santa Coloma de Farners Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/02/2013 Ajuntament de Santa Coloma de Farners Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
02/04/2013 Ajuntament de Santa Coloma de Farners Resposta a la resolució pendent d'acceptació
16/05/2013 Ajuntament de Santa Coloma de Farners Vulneració
16/05/2013 Ajuntament de Santa Coloma de Farners Vulneració
17/05/2013 Ajuntament de Santa Coloma de Farners Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
21/02/2014 Ajuntament de Santa Coloma de Farners Seguiment finalitzat