Resolució
Q-06647/2011 Disconformitat amb l'actuació de l'Ajuntament de Mataró amb motiu de la convocatòria del procés selectiu per cobrir una plaça de TAE Salut Pública mitjançant un concurs amb proves i nomenament de funcionari interí

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Funció pública
Data d'inici 28/10/2011
Data de l'últim moviment 05/04/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Mataró Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'actuació de l'Ajuntament de Mataró amb motiu de la convocatòria del procés selectiu per cobrir, de manera interina, una plaça de TAE Salut Pública mitjançant un concurs amb proves i nomenament de funcionari interí.

La persona interessada exposa i acredita que va participar en el procés, que complia tots els requisits d'accés específics per participar en la convocatòria, que va superar la prova eliminatòria fixada, que va fer l'entrevista i les proves psicotècniques no eliminatòries i que és l'aspirant que va obtenir millor puntuació. 

No obstant això, per mitjà del web de l'Ajuntament es va assabentar que el 25 de juliol de 2011 es va dictar el decret d'alcaldia 5367/2011 pel qual s'acordava declarar deserta la convocatòria per a la cobertura de la plaça pel fet que cap dels dos candidats no s'ajustava al perfil professional i/o competencial que es considerava adequat per ocupar la plaça convocada. El decret acordava que es notificaria la resolució a les persones interessades, però la promotora manifesta que no ha estat així, motiu pel qual va presentar un recurs de reposició, que encara no ha estat resolt ni notificat.

Contingut

De la informació tramesa per l'Ajuntament de Mataró es desprèn, entre altres coses, que un cop analitzats els perfils professionals dels tècnics de l'Ajuntament es va evidenciar que no hi havia treballadors que poguessin optar per proveir aquest lloc de treball, ja que la persona interessada va donar un perfil no adequat a les necessitats d'un càrrec directiu, motiu pel qual es va optar per tirar endavant la convocatòria externa.

També consta que la persona interessada, en assabentar-se per mitjà del web municipal de l'acta final de l'òrgan de selecció, va enviar a l'Ajuntament un escrit en què demanava al tribunal qualificador que revisés l'acta final i esmenés els errors comesos, tant de fons com de forma, en el resultat final del procés selectiu.

L'Ajuntament va tramitar aquest escrit com a recurs d'alçada, i no hi ha donat resposta expressa perquè va estimar que amb la notificació del Decret municipal 5367/2011 ja es va motivar la decisió presa per la corporació de declarar deserta la convocatòria.

En vista d'aquesta informació, el Síndic fa les consideracions següents a l'Ajuntament:

1. Pel que fa al sistema de provisió de la plaça de cap de servei de salut pública i consum

Els llocs de treball reservats a funcionaris s'han de proveir per concurs i, excepcionalment, per lliure designació. En el cas del concurs, s'han de valorar els mèrits al·legats d'acord amb les bases de la convocatòria, i també les capacitats. L'adjudicació és conseqüència de l'establiment de barems fixat a la convocatòria.

Pel que fa a la lliure designació, es tracta d'un sistema de provisió excepcional previst per als llocs que figurin a la relació de llocs de treball (en endavant RLT) amb aquesta qualificació, i és necessària també una convocatòria pública prèvia. La lliure designació s'aplica a llocs determinats sobre la base de la naturalesa de llurs funcions. Es tracta de llocs que acostumen a caracteritzar-se per l'especial responsabilitat que comporta llur desenvolupament o perquè es tracta de càrrecs directius. En aquest cas, l'adjudicació es produeix arran de l'apreciació de l'òrgan decisor en vista de l'historial professional dels candidats. 

Malgrat el marge de discrecionalitat que s'atribueix a aquest sistema de provisió, en cap cas es tracta d'un sistema que atorgui a l'Administració d'un poder omnímode i absolut, perquè sempre hi han de ser presents els principis de mèrits i capacitat.

Cal dir, però que la simple inclusió d'aquest sistema de provisió a la RLT no és suficient perquè un determinat lloc de treball hagi de ser cobert per lliure designació, sinó que cal demostrar, de forma precisa i particularitzada que, efectivament, aquest lloc no pot ser cobert pels procediments ordinaris de provisió, atesa, per exemple, la responsabilitat especial.

Així doncs, el Síndic considera que si la RLT preveia per a aquest lloc el sistema de provisió per lliure designació, no sembla correcte convocar un procediment selectiu per cobrir de forma interina el lloc de treball per la via d'un concurs amb proves i amb un nomenament de funcionari interí.

D'una banda els sistemes de provisió de llocs de treball, ja sigui per la via de concurs, ja sigui per la via de la lliure designació, estan reservats exclusivament a personal funcionari de carrera. 

I de l'altra, si, tal com ha assenyalat l'Ajuntament, s'ha intentat proveir el lloc de treball amb personal funcionari de l'Ajuntament sense èxit, llavors la convocatòria s'hauria d'obrir a funcionaris d'altres administracions públiques i de corporacions locals, de conformitat amb l'article 295 del Decret legislatiu 2/2003 i l'article 101 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local. 

En vista del que s'ha exposat, doncs, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Mataró:

- Que examini i valori si la plaça de cap de servei de salut pública i consum ha de ser proveïda necessàriament pel sistema extraordinari de lliure designació o bé pot ser proveïda pel sistema de concurs i, si escau, que en tramiti la modificació oportuna.

- Que examini si la RLT permet proveir aquesta plaça amb personal funcionari d'altres administracions públiques i de corporacions locals i, en cas afirmatiu, que obri la convocatòria de tal manera que es faciliti la mobilitat dels funcionaris d'altres administracions. 

2. Pel que fa a la manca de resolució del recurs d'alçada

L'apartat 10.1 de les bases generals dels processos selectius amb caràcter temporal estableix que contra els actes de l'òrgan tècnic de selecció, quan decideixin directament o indirectament el fons de l'assumpte, determinin la impossibilitat de continuar en el procés selectiu, produeixin indefensió o perjudici irreparable a drets o interessos legítims, les persones interessades poden interposar recurs d'alçada a l'ajuntament, en el termini d'un mes a comptar de l'endemà de la publicació al tauler d'anuncis i a la resta de mitjans de l'ajuntament.

L'apartat 10.3 d'aquestes bases estableix que contra les resolucions definitives de l'alcaldia/presidència o de la consellera delegada de serveis centrals les persones interessades poden interposar un recurs potestatiu de reposició dins del termini d'un mes a comptar de l'endemà de la seva publicació o notificació, o directament un recursos contenciós administratiu davant de la la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, en el termini de dos mesos a comptar de l'endemà de la seva publicació o notificació.

Per aquest motiu, l'Ajuntament no pot estimar resolt el recurs d'alçada interposat per la promotora amb la notificació del Decret d'alcaldia 5367/2011 per la qual se li notifica que la convocatòria ha quedat deserta.

En conseqüència, el Síndic recorda el deure de l'Ajuntament de dictar la resolució expressa del recurs d'alçada d'acord amb el dret de la persona interessada d'obtenir una resolució expressa, de conformitat amb els articles 42.1 de la Llei 30/1992 i 22.1 d) de la Llei 26/2010.

Tramitació

Data Administració Tràmit

17/11/2011 Ajuntament de Mataró Sol·licitud d'informació a l'Administració
13/01/2012 Ajuntament de Mataró Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
14/05/2012 Ajuntament de Mataró Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
04/06/2012 Ajuntament de Mataró Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/06/2012 Ajuntament de Mataró Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
14/09/2012 Ajuntament de Mataró Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
14/09/2012 Ajuntament de Mataró Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
04/04/2013 Ajuntament de Mataró Vulneració
05/04/2013 Ajuntament de Mataró Seguiment finalitzat