Q-06668/2013 | Queixa referida al canvi en la provisió dels serveis de transport i menjador escolars a la comarca de l'Alta Ribagorça |
|
|
|||||||||
|
||||||||||
|
El promotors de la queixa, pares i mares de l'Alta Ribagorça, concretament del Pont de Suert i la Vall de Boí, manifesten la seva disconformitat amb la decisió de l'Administració de cobrar els serveis de transport escolar i menjador no obligatori a les famílies de la Noguera per al curs 2013-2014. Exposen que van presentar una reclamació per aquest motiu al Consell Comarcal de l'Alta Ribagorça, al Departament d'Ensenyament i a la Diputació de Lleida.
El Departament d'Ensenyament recorda que ha arribat a un acord amb els consells comarcals de la demarcació afectada i la Diputació de Lleida per donar una resposta al problema plantejat per al curs 2013-2014. Com a resultat de les gestions fetes, es van establir els següents criteris homogenis per a tot el territori: - Els usuaris no hauran de pagar el servei de transport escolar no obligatori, després que la Diputació de Lleida augmentés l'aportació dels cursos anteriors. - Els alumnes d'estudis no obligatoris que vulguin fer ús del servei de menjador escolar hauran de pagar 3,10 euros/dia, que correspon al 50% del preu màxim establert pel Departament d'Ensenyament (sempre que, per raons socioeconòmiques, no correspongui un ajut superior per garantir l'accés). En aquest sentit, el Síndic constata que aquests criteris garanteixen unes condicions d'accessibilitat econòmica més favorables que les condicions previstes en el Decret 161/1996, de 14 de maig, pel qual es regula el servei escolar de transport per tal de facilitar el desplaçament de l'alumnat en l'educació obligatòria, i en el Decret 160/1996, de 14 de maig, pel qual es regula el servei escolar de menjador als centres docents públics de titularitat del Departament d'Ensenyament. Tot i això, el Síndic posa de manifest que l'aplicació de l'actual normativa que regula la provisió dels serveis de transport i menjador escolars produeix de vegades greuges entre alumnes, només pel fet de procedir d'un municipi o un altre. La divisió administrativa entre termes municipals no ha de ser motiu d'un tracte diferenciat entre dos alumnes que comparteixen condicions similars de proximitat al centre per a l'ús d'uns serveis d'abast territorial supramunicipal, concebuts, en part, per fer accessible l'escolarització als infants que viuen lluny dels centres. D'acord amb això, el Síndic considera que la manca d'obligatorietat en la provisió del servei de menjador i transport escolars dins d'un mateix municipi no ha de prevaldre sobre el dret, de caràcter superior, dels infants a l'accés a l'educació i a l'escolaritat gratuïta en l'etapa d'escolarització obligatòria. I la normativa actual de transport i menjador escolars no garanteix suficientment aquests drets entre els alumnes que resideixen lluny del centre escolar, perquè no discrimina suficientment la distància geogràfica a l'hora de proveir aquests serveis. En l'informe extraordinari ?La provisió i l'accés als serveis de transport i menjador escolars? que el Síndic va lliurar al Parlament de Catalunya l'any 2010, s'emplaçava el Departament d'Ensenyament a modificar els decrets que regulen la provisió d'aquests serveis i a incorporar criteris de distància geogràfica i de renda per determinar la provisió obligatòria i gratuïta dels serveis de transport i menjador escolars, a més del criteri d'escolarització en un altre municipi diferent del de residència, d'aplicació obligada d'acord amb el que preveu la normativa actual de caràcter estatal. Així doncs, el Síndic reitera al Departament d'Ensenyament el suggeriment de modificar l'actual normativa que regula els serveis de menjador i transport escolars, i demana conèixer amb quina previsió treballa.
Data | Administració | Tràmit |
|
||
01/10/2013 | Serveis Territorials d'Ensenyament a Lleida | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
01/10/2013 | Consell Comarcal de l'Alta Ribagorça | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
22/11/2013 | Consell Comarcal de l'Alta Ribagorça | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
22/11/2013 | Serveis Territorials d'Ensenyament a Lleida | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
11/12/2013 | Departament d'Ensenyament | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
27/01/2014 | Departament d'Ensenyament | Resolució pendent d'acceptació |
17/03/2014 | Departament d'Ensenyament | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació |
27/05/2014 | Departament d'Ensenyament | Resposta a la resolució pendent d'acceptació |
13/06/2014 | Consell Comarcal de l'Alta Ribagorça | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
19/06/2014 | Departament d'Ensenyament | Irregularitat |
19/06/2014 | Consell Comarcal de l'Alta Ribagorça | Irregularitat |
19/06/2014 | Serveis Territorials d'Ensenyament a Lleida | Irregularitat |
20/06/2014 | Departament d'Ensenyament | Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració |
05/05/2015 | Departament d'Ensenyament | Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració |
26/10/2015 | Departament d'Ensenyament | Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració |
11/11/2015 | Departament d'Ensenyament | Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració |
20/11/2015 | Departament d'Ensenyament | Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració |