El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el procediment de reconeixement de la situació de la dependència i el dret als serveis i a les prestacions vinculades que es va iniciar a nom d'un familiar. De la informació de què es disposa, se'n desprèn el següent:
En data 23 de gener de 2009 es va presentar la sol·licitud de reconeixement de la situació de dependència de la persona interessada.
En data 9 d'abril de 2010 es va dictar resolució per la qual es reconeixia a la persona interessada un grau III nivell 1 de dependència.
En data 7 de setembre de 2010 la persona interessada va morir sense que s'hagués dictat la resolució del seu Programa individual d'atenció (en endavant PIA).
La qüestió de fons que ha motivat aquesta queixa es correspon amb la problemàtica general dels procediments de reconeixement de la situació de dependència i del dret a les prestacions i als serveis vinculats en què durant la tramitació del procediment es produeix la defunció de la persona sol·licitant. I, en aquest cas, segons la informació de què es disposa, el procediment no s'ha resolt.
Aquesta qüestió va ser tractada amb anterioritat pel Síndic amb motiu de les nombroses queixes que des de l'any 2008 s'han rebut sobre aquesta problemàtica i que plantejaven un problema comú: la demora i la manca de resolució dels procediments en què no s'havia elaborat el PIA i, com a conseqüència d'això, la manca d'accés d'aquestes persones -i dels seus causahavents- als drets que els podrien haver correspost en atenció a la situació de dependència.
Tal com ja s'ha anat reiterant en els diferents expedients de queixa que s'han tramitat, el Síndic considera que el tractament d'aquests supòsits s'ha de fer tenint en compte, d'una banda, la configuració del dret subjectiu que crea la Llei 39/2006, de 13 de desembre; i, de l'altra, el deure de resolució expressa de tots els procediments. Així mateix, és necessari prendre en consideració que en molts casos la gestió dels procediments, i el retard en la tramitació, ha estat la causa que no s'hagi pogut elaborar el PIA, per la qual cosa no és admissible traslladar als particulars les conseqüències de la inactivitat o de l'activitat insuficient de l'Administració.
En conseqüència, pel que fa a la queixa formulada per la promotora, atès que no consta que s'hagi resolt l'expedient, el Síndic recorda al Departament de Benestar Social i Família el deure legal de resoldre els procediments en els terminis legalment establerts.