La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'actuació de l'Ajuntament de Sitges arran de la reclamació que va formular en data 25 d'agost de 2011 i que no ha estat resolta.
Exposa que l'entitat gestora del cementiri municipal la va informar que el 18 d'agost havia aparegut trencada la làpida de marbre del nínxol de la seva mare, raó per la qual la promotora es va adreçar a l'Ajuntament per denunciar els fets i aportar còpia de la factura emesa el 29 de febrer de 2009 quan la làpida va ser col·locada.
Gairebé un any després, el 18 de juliol de 2012, l'Ajuntament ha comunicat a la persona interessada que ha traslladat la seva reclamació a la Junta Arbitral de Consum, sense que a hores d'ara la interessada hagi rebut cap informació sobre la tramitació d'aquest assumpte.
D'acord amb la informació tramesa per l'Ajuntament de Sitges, el Síndic constata que finalment es va donar resposta expressa a la petició de la persona interessada. Posteriorment, l'Ajuntament també ha tramès l'informe de l'entitat concessionària del servei de cementiri amb relació a la valoració de la reclamació de la persona interessada.
En tots dos casos, la valoració ha estat desestimatòria, perquè no s'ha considerat provada la relació de causalitat entre el funcionament del servei de cementiri i els danys a la làpida, que l'empresa concessionària atribueix a la intervenció de tercers aliens al servei.
Finalment, es va traslladar la reclamació que la persona interessada va presentar a l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor a la Junta Arbitral de Consum de Catalunya, la qual ha indicat que la reclamació ha estat admesa a tràmit.
Tot i això, la promotora de la queixa ha comunicat recentment que havia rebut la comunicació d'arxivament de la seva reclamació perquè l'entitat contra qui reclamava no havia acceptat l'arbitratge.
En vista d'aquesta informació, i atès que no queda acreditat que els danys en la làpida fossin ocasionats per l'empresa gestora del servei, el Síndic ha de donar per finalitzada aquesta actuació.
Sens perjudici d'això, atesa la naturalesa singular del servei de cementiri i les especificitats de la relació entre l'empresa concessionària i els usuaris del servei, que ultrapassa la relació ordinària de consum en l'àmbit privat i que afecta una esfera sensible per a les persones, el Síndic considera que l'Ajuntament hauria de vetllar perquè l'empresa concessionària del servei s'adhereixi a l'arbitratge de consum, per facilitar la resolució dels conflictes que puguin sorgir entre l'empresa i els usuaris del servei sense necessitat que aquests s'adrecin als tribunals.
En aquest sentit, el Síndic considera que, a l'hora de regular les relacions entre el concessionari i l'usuari, el Plec de condicions que regeix la prestació del servei hauria de recollir l'adhesió com a condició per ser adjudicatari del contracte. En aquest sentit, destaca que el Codi de consum de Catalunya ho preveu específicament així, si bé en l'àmbit de contractació de la Generalitat i els organismes i entitats que en depenen.
Malgrat que aquesta previsió legal no és d'aplicació a l'àmbit local, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Sitges que valori la possibilitat d'incorporar-la com a obligació per a l'empresa adjudicatària del servei de cementiri municipal, amb la finalitat de facilitar als usuaris la resolució dels conflictes que puguin patir en la seva relació amb la prestatària del servei sense la càrrega que comporta la reclamació judicial.