Resolució
Q-06763/2014 Demora en una intervenció quirúrgica a l'Hospital del Mar de Barcelona

Matèries
Polítiques socials
Salut
Gestió dels recursos sanitaris
Data d'inici 12/09/2014
Data de l'últim moviment 13/01/2016
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la llista d'espera de quatre anys en què es troba per ser intervinguda quirúrgicament d'una restauració nasal a l'Hospital del Mar de Barcelona.

Després d'estudiar la informació facilitada pel Departament de Salut, segons la qual el criteri mèdic aconsella no dur a terme la intervenció fins que la persona interessada no assoleixi determinades condicions que permetin afrontar-la amb èxit, com ara deixar de fumar, el Síndic va donar per finalitzada la seva intervenció en aquest assumpte, atès que, en vista d'aquesta informació, no podia apreciar irregularitat en l'actuació de l'Administració sanitària.

Tot i això, en rebre la resolució del Síndic, la promotora s'hi va posar en contacte per aclarir algunes qüestions relacionades amb la informació facilitada per l'Administració. D'una banda, es va mostrar sorpresa amb la informació que el motiu pel qual encara no la intervenien era perquè abans havia de deixar de fumar, perquè diu que en les visites que ha anat fent a l'Hospital del Mar li han dit sempre que el motiu era la llista d'espera que tenen i que el seu cas no era urgent, però mai que el motiu fos que abans calia que deixés de fumar.

D'això se'n desprèn un problema important de comunicació i una vulneració del dret dels pacients a conèixer tota la informació obtinguda sobre la pròpia salut que es recull en la Llei 21/2000, de 29 de desembre, sobre els drets d'informació concernent la salut i l'autonomia del pacient, i la documentació clínica. En aquesta mateixa línia, la Carta de drets i deures dels ciutadans en relació amb la salut i l'atenció sanitària editada pel Departament de Salut recull que el pacient té dret a conèixer tota la informació obtinguda respecte a la seva salut i a disposar, en termes comprensibles per a ell, d'informació verídica i adequada referent a la seva salut i al procés assistencial. 

I d'altra banda, la promotora ha informat que en l'última visita al Servei de Cirurgia de l'Hospital del Mar, la cirurgiana que la va visitar li va indicar que la seva metgessa de capçalera li havia de tramitar una derivació a l'Hospital Clínic, centre hospitalari que li corresponia per domicili, perquè si li feien la intervenció a l'Hospital del Mar no els seria abonada. Tot i això, la metgessa de capçalera li va indicar que el seu centre de referència era l'Hospital del Mar i que faria les gestions oportunes per derivar-la de nou a aquest centre.

Altrament, l'Ordre SLT/102/2005 de 21 d'abril, per la qual s'estableixen els terminis de referència per a l'accessibilitat a les prestacions sanitàries que són a càrrec del Servei Català de la Salut, estableix un termini de referència d'accés de noranta dies en cas que es tracti d'una intervenció quirúrgica de prioritat preferent, de cent vuitanta dies en cas de prioritat mitjana i de tres-cents seixanta-cinc dies en cas de prioritat baixa. En aquest cas, la persona interessada fa quatre anys que va ser inclosa en llista d'espera, i ni tan sols s'ha fixat la data de la intervenció quirúrgica. És més, ara l'han informat que l'han d'atendre en un altre centre, amb la nova demora que això suposaria s' s'ha d'iniciar el procés assistencial de nou en aquest centre.

En vista d'aquestes consideracions, el Síndic suggereix al Departament de Salut que doni les ordres oportunes perquè es tramiti la derivació de la promotora al Servei de Cirurgia de l'Hospital del Mar, se l'informi de tots els aspectes relacionats amb el seu procediment, es programi la intervenció quirúrgica de què està pendent sense més demora i se li comuniqui la data en què es durà a terme.

Tramitació

Data Administració Tràmit

10/10/2014 Servei Català de la Salut SCS Sol·licitud d'informació a l'Administració
05/03/2015 Servei Català de la Salut SCS Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
06/03/2015 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/07/2015 Departament de Salut No irregularitat
28/07/2015 Servei Català de la Salut SCS No irregularitat
05/08/2015 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació
21/09/2015 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
13/01/2016 Departament de Salut Resposta a la resolució pendent d'acceptació