Resolució
Q-06787/2011 Incidències en el pagament de la renda mínima d'inserció.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Inclusió social
Data d'inici 04/11/2011
Data de l'últim moviment 14/12/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Arran del canvi en el sistema de pagament de la renda mínima d'inserció, la persona interessada es queixa de la manca d'abonament de la prestació.

Contingut

En el marc de l'actuació d'ofici 5152/2011, el 10 d'agost el Síndic va adreçar un escrit als departaments d'Ocupació i Empresa i de Benestar Social i Família en què, d'una banda, posava en relleu que la demora en el pagament de la renda mínima d'inserció (en endavant RMI) causava un greuge al dret de les persones i que era necessari tornar al sistema de pagament per transferència; i de l'altra, li recordava el deure d'actuar amb celeritat per garantir que totes les persones que tinguessin reconegut el dret a percebre l'RMI corresponent al mes de juliol de 2011 rebessin aquest pagament al més aviat possible, sens perjudici d'instruir expedients de revisió o suspensió de la prestació en els casos en què es verifiqués que el beneficiari incomplia les condicions establertes per accedir a l'ajut. Així mateix, es donava compte d'una saturació important de les línies telefòniques d'informació i es va suggerir que s'adoptessin mesures per millorar el sistema d'atenció al ciutadà. 

El Departament de Benestar Social i Família va informar sobre el dispositiu addicional que havia establert per descongestionar les línies de telèfon i millorar l'atenció. El Departament d'Empresa i Ocupació, per la seva banda, va informar que el sistema de pagament no havia canviat i que continuaria sent la transferència bancària. Així mateix, va indicar que el pagament corresponent al mes de juliol de 2011 mitjançant xec nominatiu, havia estat una mesura excepcional, emmarcada en les actuacions iniciades per l'Administració dirigides a actualitzar les dades personals dels perceptors de la prestació. Així mateix, va assenyalar que als perceptors que durant el mes d'agost haguessin notificat un canvi de domicili se'ls abonaria la prestació tan bon punt es contrastés la informació i un cop regularitzades les seves dades a l'expedient, i que a les persones que no haguessin cobrat o ingressat el xec nominal del mes de juliol, se'ls abonaria la prestació tan bon punt es pogués comprovar la incidència per la qual no havien pogut cobrar el xec. 

Davant d'aquesta situació, el Síndic va suggerir a l'Administració que s'adoptessin, al més aviat possible, mesures per garantir el pagament de la prestació mentre no hi hagués un acte administratiu individual de suspensió o d'extinció motivat en les causes establertes normativament i que es rescabalés l'afectació dels drets de les persones que haguessin deixat de percebre la prestació de l'RMI a causa d'incidències en la notificació del xec. 

Atès que han transcorregut uns quants mesos des de les primeres incidències i encara hi ha gent que no cobra la prestació sense conèixer-ne el motiu, el Síndic ha fet les consideracions següents a l'Administració:

1. Cal recordar que l'RMI atén les necessitats bàsiques dels col·lectius més febles de la societat i atorga a les persones amb més dificultats econòmiques i socials, entre altres serveis, un ajut econòmic per preparar-les per a la seva inserció o reinserció social i laboral. Consegüentment, la demora en l'abonament de la prestació afecta de manera molt negativa els seus drets. 

2. Les decisions derivades de la modificació del sistema de pagament per a l'actualització de dades de les persones perceptores de l'RMI han comportat que persones que tenien reconegut un dret a una prestació no la cobressin quan corresponia i, en alguns casos, tampoc en els mesos següents. Això dificulta la finalitat de la prestació i obstaculitza l'exercici del dret de les persones a viure amb dignitat, seguretat i autonomia. Cal tenir en compte, a més, que els beneficiaris de l'RMI són persones que en molts casos es poden veure obligades a canviar de domicili davant les dificultats per fer front a les despeses de l'habitatge i que l'impagament o la demora de la prestació pot donar lloc a un nova modificació de la situació de les persones

Per això, el Síndic recorda al Departament d'Empresa i Ocupació que el dret dels ciutadans a una bona administració inclou el dret que l'actuació administrativa sigui proporcional a la finalitat perseguida i que les administracions públiques han d'actuar d'acord amb el principi general de bona fe i confiança legítima, entre d'altres. 

3. Pel que fa al bloqueig dels pagaments posteriors, en cas de no haver rebut el xec, fins que la situació quedi aclarida, el Síndic recorda que l'efectivitat de la prestació s'ha de mantenir mentre duri la situació de necessitat que la va motivar i es compleixin els requisits establerts. Ni en la llei que regula l'RMI ni en el reglament de desplegament s'estableix cap procediment específic per a la suspensió de l'ajut, de manera que aquesta decisió s'ha d'adoptar d'acord amb el procediment administratiu general. D'acord amb això, no s'entén justificat que hi hagi persones que tinguin reconegut el dret a percebre la prestació de l'RMI i que no se'ls faci efectiu l'abonament de la prestació, quan no hi ha cap resolució que n'acordi la suspensió o l'extinció. 

4. No s'entén que el canvi de domicili dins del territori de Catalunya pugui ser una causa automàtica de modificació, suspensió o extinció del dret. Ni en la llei reguladora ni en el decret de desplegament s'estableix que el dubte sobre una possible incidència sigui un motiu suficient per suspendre el pagament o bloquejar-lo. 

D'acord amb això, fins que no s'hagin comprovat totes les incidències ocorregudes, no es pot saber si la persona beneficiària ha incomplert les seves obligacions. No és admissible, però, que aquestes incidències, després de més de tres mesos, encara no estiguin aclarides i que hi hagi persones a qui s'estigui privant d'un dret reconegut. 

Per això, el Síndic reitera a l'Administració el suggeriment que adopti les mesures oportunes perquè: 

1. totes les persones que tinguin reconegut el dret a percebre la prestació econòmica de l'RMI i no hagin rebut el pagament corresponent al mes de juliol de 2011 rebin aquest pagament com més aviat millor; 

2. mentre no hi hagi un acte administratiu motivat i adoptat d'acord amb el procediment establert que ordeni la suspensió o l'extinció de la prestació en cada cas concret, totes les persones que tinguin reconegut el dret a percebre la prestació econòmica de l'RMI i no hagin rebut el pagament corresponent al mes de juliol de 2011 continuïn rebent mensualment, i per transferència bancària, els pagaments a què tinguin dret, d'acord amb la resolució de concessió o pròrroga de la prestació i durant tot el termini que es fixi a l'acte administratiu corresponent; 

3. d'acord amb el principi d'eficàcia i de celeritat de l'actuació administrativa, en els casos en què s'hagin produït incidències en la notificació del xec, l'Administració actuï amb celeritat per rescabalar l'afectació dels drets de les persones que han deixat de percebre la prestació de l'RMI a causa d'aquestes incidències; 

4. en relació amb els casos que s'estan revisant, es garanteixi el pagament de la prestació mentre no hi hagi un acte administratiu individual de suspensió o d'extinció motivat en les causes establertes normativament, sens perjudici que, d'acord amb el principi d'eficàcia i de celeritat de l'actuació administrativa, es tramitin i es resolguin, com més aviat millor, els procediments de revisió de la situació actual dels titulars de l'RMI i la seva conformitat amb la Llei de mesures fiscals i financeres; 

5. s'adopti qualsevol altra mesura que es consideri oportuna per evitar que es tornin a produir situacions en què quedi afectat l'exercici dels drets de les persones i que puguin donar lloc a situacions d'indefensió, de manera que es garanteixi que en tots els casos, i especialment en els actes restrictius de drets, se segueixi el procediment administratiu corresponent.

Tramitació

Data Administració Tràmit

14/12/2011 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució