Resolució
Q-06809/2011 Disconformitat amb la quantia ingressada en concepte de prestació de renda mínima d'inserció

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Inclusió social
Data d'inici 07/11/2011
Data de l'últim moviment 31/03/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el fet que el mes de novembre de 2011 se li va ingressar una quantitat inferior a la que té reconeguda per la prestació de renda mínima d'inserció. 

En data 2 de novembre de 2011 va presentar una reclamació per aquests fets, però no ha rebut cap resposta. Posteriorment ha comunicat que se li ha suspès la prestació

Contingut

Segons la informació facilitada per la Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom, en data 21 d'octubre de 2011 es va emetre una resolució per la qual es modificava l'import de la prestació que percebia el promotor per raó dels ingressos econòmics de la unitat familiar. I el 17 de novembre de 2011 es va suspendre el pagament de la prestació per trasllat temporal de residència. Amb posterioritat, l'Administració va valorar favorablement la represa del pagament, amb efectes des del gener de 2012. Tot i això, el promotor informa que aquesta reactivació encara no s'ha fet efectiva i que continua sense cobrar la prestació.

D'acord amb aquesta informació, el Síndic fa les consideracions següents:

1. Pel que fa a la modificació de l'import de la prestació, amb la informació facilitada no es pot concloure si és correcta o no. Amb tot, s'ha de tenir en compte que el promotor manifesta que no ha tingut ingressos que justifiquin aquesta minoració de la prestació. Es tracta, però, d'una qüestió que caldria dirimir en el marc del procediment administratiu, per a la qual cosa l'òrgan gestor pot portar a terme la pràctica de les proves que siguin necessàries per acreditar l'existència o no d'ingressos que, d'acord amb la normativa d'aplicació, justifiquin la reducció de l'import de la prestació.

El Sindic insisteix en la importància que les resolucions expressin de manera clara totes les dades que s'han tingut en compte per prendre la decisió administrativa, cosa que reforçaria les garanties de seguretat per a les persones interessades i per a l'Administració.

2. Pel que fa a la suspensió de la prestació, cal posar en relleu que ha transcorregut gairebé un any des del moment en què s'ha valorat que és procedent la reactivació. Per tant, el Síndic recorda que en aquest cas és especialment rellevant que, un cop comprovat que han desaparegut les causes que motivaven la suspensió i que es dóna la situació de necessitat, es reprengui el pagament de manera ràpida.

3. Igualment, el Síndic recorda que les administracions públiques tenen el deure de resoldre expressament, i dins del termini màxim establert en cada cas, els procediments administratius i també els recursos. I, d'acord amb l'article 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, el termini màxim per resoldre els recursos d'alçada és de tres mesos. Per tant, si encara no s'ha fet, caldria resoldre sense més demora el recurs d'alçada interposat pel promotor en data 3 de gener de 2012.

4. Finalment, el promotor plantejava també la manca d'abonament d'unes mensualitats corresponents al complement per fill menor d'edat. Per tant, caldria verificar aquesta circumstància, determinar amb claredat si s'han abonat totes les mensualitats reconegudes i, en cas que n'hi hagi alguna pendent de pagament, informar expressament el promotor i abonar-les-hi al més aviat possible.

De conformitat amb el que s'ha exposat, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació: 

1. Que reprengui amb celeritat el pagament de la prestació concedida al promotor.

2. Que resolgui el recurs d'alçada que el promotor va interposar contra la resolució de suspensió.

3. Que doni resposta a la reclamació que el promotor va presentar contra la resolució per la qual es reduïa l'import de la prestació, avaluï les seves al·legacions i, si escau, modifiqui l'import en el sentit que demanava.

4. Que comprovi els pagaments efectuats pel que fa al complement per fill menor d'edat i els regularitzi abonant al promotor les mensualitats pendents.

Tramitació

Data Administració Tràmit

12/12/2011 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
19/03/2012 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/04/2012 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/01/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/03/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
19/07/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
07/03/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Irregularitat
31/03/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Seguiment finalitzat