La promotora de la queixa exposa que es va apuntar a un cicle formatiu de grau superior per al qual va pagar la matrícula corresponent, però per motius laborals finalment no hi podrà assistir.
Explica que ha comunicat aquest canvi d'horari al centre i ha sol·licitat la baixa del curs, però que no se li han retornat els diners corresponents a la matrícula, motiu pel qual ha presentat una reclamació als Serveis Territorials del Departament d'Ensenyament del Vallès Occidental.
L'informe del Departament d'Ensenyament fa referència a les Instruccions de 28 de juny de 2012 per a la gestió dels preus públics per a la matrícula en els cicles formatius de grau superior dels ensenyaments de formació professional inicial i dels ensenyaments d'arts plàstiques i disseny, que estableixen que ?l'import del preu abonat no es retornarà llevat dels casos de força major independent de la voluntat de l'alumne que li impedeixen l'obtenció del servei acreditats documentalment?.
El Decret legislatiu 3/2008, de 25 de juny, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de taxes i preus públics de la Generalitat de Catalunya esmenta textualment que ?és procedent la devolució de les quantitats satisfetes si, per causes no imputables a la persona obligada al pagament del preu, no es realitza l'activitat o no es presta el servei?.
Així, el Departament d'Ensenyament conclou que la persona interessada es va matricular per fer els ensenyaments en un horari que ja coneixia, i si l'empresa on treballa li va canviar l'horari de treball aquest fet no és imputable al centre.
Tot i això, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que valori les consideracions següents a fi de revisar la devolució de l'import de la matrícula:
1. El canvi de circumstàncies laborals sobrevingudes han impedit a la persona interessada assistir a classe; la renúncia la va comunicar al centre abans de l'inici del curs i responia a un canvi d'horari laboral que realment li impedeix assistir a classe cap dia, i per tant no és una simple incomoditat, inconveniència o abandonament voluntari de la persona interessada.
2. El servei prestat pel centre no es redueix a oferir als alumnes matriculats la possibilitat d'examinar-se, sinó que s'estén a altres activitats, s'exigeix una programació prèvia a l'inici del curs acadèmic que comporta, entre altres factors, la contractació de professorat, de personal d'administració i serveis, material i infraestructura en aules, biblioteques, etc. i, en aquest cas, la persona interessada va pagar 360 euros i no va fer ús de cap d'aquests serveis.
3. Els motius pels quals la persona interessada no utilitzarà el servei es van sobrevenir al moment de la matrícula, però van ser comunicats al centre abans de l'inici del curs.
4. Tenint en compte la conjuntura laboral actual, s'ha d'assenyalar que la causa de la impossibilitat d'assistir al curs de la persona interessada respon a una raó laboral, i per tant no es tracta d'una simple baixa voluntària.