Resolució
Q-06862/2011 Disconformitat amb la situació escolar d'un infant que pateix un trastorn general del desenvolupament i que té reconegut un 33% de discapacitat

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Necessitats educatives especials
Data d'inici 08/11/2011
Data de l'últim moviment 06/11/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la situació escolar del seu fill, de nou anys, que pateix un trastorn general del desenvolupament i que té reconegut un 33% de discapacitat.

Exposa que l'infant va ser tractat al centre de desenvolupament infantil i d'atenció precoç (CDIAP) i posteriorment derivat al centre de salut mental infantil i juvenil (CSMIJ), on li fan un seguiment semestral. A més, rep atenció terapèutica privada. Tot i això, per part de l'escola han trobat sovint resistència a aplicar les pautes donades pels professionals que tracten l'infant.

Explica que aquest curs 2011/2012 s'han succeït un seguit de circumstàncies molt desagradables: el canvi de medicació prescrit va produir un estat d'eufòria descontrolada en l'alumne que va fer necessari ingressar-lo d'urgència a la Unitat Infantil de Psiquiatria de l'Hospital de Sant Joan de Deu, on va romandre quinze dies. Arran d'això, la directora de l'escola va rebutjar el retorn de l'alumne al centre. Posteriorment, l'escola va convocar un consell escolar en el qual es va decidir expulsar l'alumne del servei de menjador i de qualsevol activitat. El motiu adduït va ser el mal comportament de l'alumne, mentre que els diferents comunicats previs de l'escola a la família feien constar els conflictes greus que es produïen en horari lectiu, no en l'horari del menjador.

D'altra banda, la promotora ha informat que els metges els han recomanat un canvi a una escola amb menys alumnes per aula. La família va cursar la petició de canvi, però l'equip d'assessorament psicopedagògic (en endavant EAP) ho ha denegat perquè entén que aquest alumne ha d'estar escolaritzat al centre actual.

Contingut

En vista del que s'exposa als diversos informes tramesos pel Departament d'Ensenyament, s'observa que la situació que va plantejar la promotora ha estat corregida i reorientada; que la Inspecció d'educació va dur a terme nombroses actuacions; que l'EAP va elaborar un informe psicopedagògic i una valoració de l'alumne; que l'alumne va manifestar un canvi important degut a un canvi en el tractament mèdic, i que es va deixar en suspens la resolució de la sol·licitud de canvi d'escola demanat pels pares, sens prejudici que es pogués sol·licitar posteriorment, en el període ordinari de preinscripció. 

També s'exposa que, si bé es va consolidar la bona evolució de la situació escolar de l'alumne, la satisfacció de la família amb l'escola no va ser suficient per decidir mantenir el seu fill escolaritzat en aquest centre.

En vista d'aquesta informació, el Síndic dóna per finalitzades les seves actuacions perquè entén que ha cessat la situació que va plantejar la promotora de la queixa. Tot i això, recorda la necessitat de formar, sensibilitzar i donar instruccions als centres docents per tal que els alumnes amb necessitats educatives especials rebin el tracte adequat a les seves necessitats. També recorda la necessitat de promoure la col·laboració amb les famílies, mitjançant les reunions que siguin necessàries durant el curs entre els serveis educatius i els pares i les mares d'alumnes, com a requisit indispensable per a una bona escolarització dels alumnes amb discapacitats.

Tramitació

Data Administració Tràmit

17/11/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
16/01/2012 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/04/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
14/05/2012 Departament d'Ensenyament Resolució
06/11/2012 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat