Resolució
Q-06875/2012 Queixa relativa a la reclamació d'un deute acumulat per cobrament indegut en el marc d'un expedient de dependència

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Gent gran
Data d'inici 25/10/2012
Data de l'últim moviment 06/08/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

La promotora de la queixa exposa que ha reclamat un deute acumulat per cobrament indegut en el marc de l'expedient de dependència del seu pare, que va morir l'any 2008. Diu que s'ha posat en contacte amb l'Administració en dues ocasions per tal d'aclarir els dubtes generats a partir d'aquesta reclamació, però considera que la informació que se li facilita sobre els càlculs de la quantia que es deu no és prou clara.

En vista de la informació facilitada pel Departament de Benestar Social i Família, el Síndic fa les consideracions següents:

En primer lloc, pel que fa a l'import del deute, cal entendre que correspon, d'una banda, a les mensualitats de juliol i agost de 2008 de l'ajut del programa Viure en Família, que sumen un total de 480,80 euros; i d'altra banda, a l'import derivat de la prestació econòmica vinculada al servei d'ajuda a domicili en el període de 20 de juliol de 2007 a 17 de novembre de 2008, que ascendeix, segons el Departament, a 653,54 euros. Tot i això, l'import que es reclamava en l'escrit de maig de 2012 era superior (698,13 euros). Caldria, doncs, revisar aquestes dades, aclarir la  diferència i determinar la quantia que, si escau, s'ha de reintegrar.

Amb relació a l'import del programa Viure en Família, cal fer dues reflexions. La primera, sobre la compatibilitat o incompatibilitat d'aquest ajut amb la prestació de dependència concedida a la persona interessada, que era la prestació econòmica vinculada al servei d'ajuda al domicili. Aquesta qüestió la regula l'Ordre ASC/55/2008, de 12 de febrer, per la qual s'estableixen els criteris per determinar les compatibilitats i les incompatibilitats entre les prestacions del Sistema Català d'Autonomia i Atenció a la Dependència (SCAAD) i les prestacions del Sistema Públic de Serveis Socials (SPSS) en l'àmbit territorial de Catalunya. Aquesta norma disposa que les prestacions d'ambdós sistemes són incompatibles d'acord amb el quadre d'incompatibilitats establertes a l'annex 1 de l'Ordre; i aquest annex preveu la incompatibilitat dels ajuts de suport econòmic a les persones grans amb dependència (prestació del SPSS) amb el servei residencial, amb la prestació econòmica vinculada al servei residencial i amb la prestació econòmica per vetllador no professional, però no amb la prestació econòmica vinculada al servei d'ajuda a domicili, que és la prestació de dependència que es va concedir a la persona interessada. Per tant, caldria reconsiderar la circumstància d'incompatibilitat entre prestacions al·legada. 

I com a segona reflexió cal dir que, si es determina que eren incompatibles,  no es justifica per quina raó es va continuar abonant durant dos mesos aquest ajut a la persona interessada si el Departament ja havia detectat aquesta incompatibilitat.

En segon lloc, la promotora demanava que es tingués en compte en la quantia del deute el fet que el seu pare havia cobrat sempre l'import de la prestació econòmica corresponent al grau III nivell 1 de dependència, però que durant un temps tenia reconegut un nivell superior, nivell 2, i que per tant s'hauria de tenir en compte també aquesta diferència. 

Segons ha informat el Departament, no es va fer la modificació en l'import d'aquesta prestació perquè la resolució per la qual es reconeixia el grau III nivell 2 es va dictar el 9 de desembre de 2009, després del moment de la defunció de la persona interessada, el 17 de novembre de 2008. Tot i això, la sol·licitud de revisió es va presentar el 29 d'abril de 2008, i per tant es es va produir una demora molt important, que no és atribuïble a la persona interessada. Caldria, per tant, tenir en compte aquesta circumstància, i aplicar la diferència que li correspondria per l'import superior que li pertocava durant aquest període i que no va percebre.

Finalment, cal fer referència a la reclamació i a la petició d'informació feta per la promotora. El Departament exposava que s'havia atès la petició de revisió de càlcul econòmic i que s'havia donat resposta a les qüestions que havia plantejat en data 24 de maig de 2012. No obstant això, la promotora va presentar una reclamació posterior, el 6 de setembre de 2012, que no consta que hagi estat atesa.

Tenint en compte això exposat, el Síndic suggereix al Departament de Benestar Social i Família:

1. Que comprovi de nou les dades i les circumstàncies pel que fa a la compatibilitat o incompatibilitat entre les prestacions concedides al pare de la promotora i les quanties abonades, i determini de manera motivada, segons aquesta nova revisió, l'import que s'hagi de retornar, amb notificació corresponent a les persones interessades.

2. Que tingui en compte la demora existent en la tramitació de la revisió de grau i, en conseqüència, calculi l'import que correspondria al pare de la promotora en concepte de prestació econòmica vinculada al servei d'atenció a domicili de grau III nivell 1 des de la data d'efectes d'aquesta qualificació de grau.

3. Que atengui i doni resposta a la reclamació presentada per la promotora el 6 de setembre de 2012, li faciliti l'explicació presencial que sol·licitava i, si escau, doni també resposta per escrit a les qüestions concretes que plantejava.

Tramitació

Data Administració Tràmit

18/12/2012 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/02/2013 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/02/2014 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
29/09/2014 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Sol·licitud d'informació a l'Administració
14/11/2014 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/03/2015 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
19/06/2015 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
06/08/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació