Resolució
Q-06925/2012 Disconformitat amb el preu del servei de grua per la retirada de vehicles a Olesa de Montserrat

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs locals
Data d'inici 29/10/2012
Data de l'últim moviment 10/01/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament d'Olesa de Montserrat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el preu del servei de grua per la retirada de vehicles a Olesa de Montserrat.

Contingut

D'acord amb la informació aportada per l'Ajuntament d'Olesa de Montserrat, el preu del servei de grua es troba regulat en l'Ordenança fiscal número 23, reguladora de la taxa per retirada de vehicles abandonats o estacionats defectuosament o abusivament a la via pública. La tarifa per cada servei de grua municipal és independent del quilometratge, i els paràmetres que hi intervenen són el tipus de vehicle i la jornada.

Per la seva banda, el Síndic recorda que de conformitat amb els articles 20 i següents del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, que aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals (en endavant TRLHL), els ajuntaments poden establir taxes per la prestació de serveis públics o la realització d'activitats administratives de competència local que es refereixin, afectin o beneficiïn de forma particular els subjectes passius.

L'import de les taxes per la prestació de serveis o per la realització d'una activitat es fixa d'acord amb les determinacions de l'article 24.2 i 3 TRLHL. En general, l'import no pot excedir, en conjunt, del cost real o previsible del servei o activitat de què es tracti, o del valor de la prestació rebuda.

Per la determinació d'aquest import, cal prendre en consideració els costos directes i indirectes, inclosos els de caràcter financer, amortització de l'immobilitzat i, si escau, els costos necessaris per garantir el manteniment i un desenvolupament raonable del servei o de l'activitat per la prestació o realització del qual s'exigeix la taxa.

La concreció del cost del servei ha d'estar reflectit en l'informe tècnic econòmic que ha d'acompanyar de forma necessària els acords de l'establiment de les taxes. Tant el document esmentat com la manera de quantificar les taxes són condicions d'eficàcia de les taxes aprovades, alhora que constitueixen una garantia per als ciutadans.

D'acord amb l'article 37 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, el promotor té dret a accedir als registres i documents que formin part d'un expedient, i a obtenir-ne còpia, motiu pel qual el Síndic li recorda que pot consultar els documents que justifiquen l'import de les taxes que ha de satisfer.

Així mateix, i d'acord amb el procediment d'aprovació de les ordenances fiscals establert en l'article 17 TRLHL, els acords provisionals adoptat per les corporacions locals per a l'establiment, la supressió i l'ordenació dels tributs i per a la fixació dels elements necessaris per determinar les respectives quotes tributàries, i també les aprovacions i modificacions de les corresponents ordenances fiscals, s'han d'exposar en el tauló d'anuncis de l'entitat durant trenta dies, com a mínim, durant els quals les persones interessades poden examinar l'expedient i presentar les reclamacions que estimin oportunes. 

Dit això, el Síndic dóna per tancades les seves actuacions en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

12/12/2012 Ajuntament d'Olesa de Montserrat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
10/01/2013 Ajuntament d'Olesa de Montserrat Resolució
10/01/2013 Ajuntament d'Olesa de Montserrat Seguiment finalitzat