El Síndic ha rebut nombroses queixes referides a les desigualtats d'accés a les activitats complementàries i extraescolars, tant d'alumnat amb necessitats educatives especials com d'alumnat socialment desafavorit.
Per tant, en vista de les desigualtats existents en l'accés a l'àmbit de l'educació més enllà de l'horari lectiu i atès que es considera que aquestes desigualtats vulneren el dret dels infants al seu desenvolupament màxim en condicions d'equitat i el seu dret a l'educació en igualtat d'oportunitats, el Síndic ha obert una actuació d'ofici per estudiar amb més profunditat aquest assumpte.
Els dèficits d'equitat en la participació dels infants i joves a les activitats educatives fora de l'horari lectiu, i també els dèficits de qualitat en la provisió de l'atenció educativa, evidencien la necessitat de protegir jurídicament, amb el desplegament de la legislació vigent, el dret dels infants a accedir en igualtat d'oportunitats i en condicions de qualitat a aquest àmbit educatiu.
La Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, estableix en els articles 39 i 158.2.k) el deure del Govern de regular els requisits mínims i d'establir els criteris de qualitat a què s'han d'ajustar les activitats d'educació en el lleure, a fi de garantir-ne la contribució al procés educatiu, o el deure del Departament d'Ensenyament d'establir el marc general d'ordenació de les activitats complementàries i extraescolars. Tot i això, aquestes previsions estan pendents de desplegament normatiu.
En vista d'aquest fet, doncs, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que, en col·laboració amb altres departaments i administracions implicades, desenvolupi la regulació de l'àmbit del lleure educatiu, i que presti una atenció especial a aspectes claus per a la promoció de l'equitat i la qualitat, com ara la informació, la provisió territorial de l'oferta, el projecte educatiu, la dotació i la formació del personal monitor-educador, l'atenció a col·lectius específics, la concessió d'ajuts econòmics, la coordinació entre agents educatius, etc.
Per bé que tant la Llei d'educació com la Llei dels drets i les oportunitats de la infància i l'adolescència estableixen que les administracions han d'afavorir i fomentar l'educació en el lleure, i han de fomentar la igualtat d'accés dels infants i els adolescents a aquestes activitats, en aquest àmbit no s'ha establert encara un sistema general d'ajuts que compleixi aquesta provisió i n'afavoreixi l'equitat en l'accés. En tot cas, fins ara, les polítiques d'accessibilitat econòmica en aquest àmbit han tingut un caràcter eminentment local i sectorial, com passa amb els ajuts que convoquen determinats ajuntaments per fomentar la participació dels infants a determinades ofertes de lleure, o també amb les subvencions del Departament d'Ensenyament per promoure el sector de les activitats educatives fora de l'horari lectiu organitzades en els centres escolars.
Amb tot, però, també val a dir que aquest àmbit de la política educativa ha estat un dels més negativament afectats per les mesures de contenció de la despesa i del dèficit públic vigents en l'actual context de crisi econòmica, amb la supressió o la reducció de les inversions realitzades en diferents aspectes.
Val a dir que aquestes reduccions pressupostàries també s'han deixat notar en l'accessibilitat dels infants als casals d'estiu organitzats per ajuntaments, o també en la inversió en ludoteques públiques, casals de joves, centres oberts, etc., serveis que permeten que infants i joves de diverses procedències socials puguin trobar un espai compartit i puguin accedir en igualtat d'oportunitats a les activitats i els recursos que se'ls ofereixen.
Davant d'aquest escenari de reducció de la despesa pública, convé recordar que el lleure educatiu és un dels àmbits socials amb més desigualtats en relació a l'accés dels infants socialment menys afavorits. En aquest sentit, el Síndic planteja la necessitat de mantenir i incrementar l'esforç per part de les diferents administracions a l'hora d'assegurar al màxim possible la igualtat d'oportunitats dels infants en l'accés i en l'aprofitament d'aquest tipus d'activitats, afavoridores de la cohesió i integració socials.
Per tant, el Síndic recorda al Departament d'Ensenyament, que la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, estableix en l'article 202 que el Departament, per raons d'oportunitat social, d'equitat o de no-discriminació per raons econòmiques, ha d'establir ajuts i atorgar beques amb relació a activitats complementàries i extraescolars. La manca de convocatòria de les subvencions per a l'organització del servei d'acollida matinal d'infants, per promoure activitats extraescolars i per participar en el programa d'escoles obertes per al curs 2011/2012 pot vulnerar aquesta previsió normativa.
Alhora, el Síndic demana a les administracions afectades, i també al Departament d'Ensenyament, que busquin fórmules per tal que la desinversió pública en l'àmbit del lleure educatiu no impedeixi garantir la igualtat d'oportunitats en l'accés a l'oferta educativa existent.