Resolució
Q-07018/2011 Queixa, d'una banda, pel fet que en una escola de Sant Adrià de Besòs s'exclou de les sortides escolars i de les fotografies del grup de classe els alumnes de secundària que no duen uniforme, i de l'altra, per la disconformitat amb determinats contingut de la carta de compromís educatiu que aquesta escola ha fet arribar a les famílies.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Drets i deures dels alumnes
Data d'inici 14/11/2011
Data de l'últim moviment 30/08/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

En relació amb l'ús dels uniformes, les persones interessades han tramès còpia d'una circular adreçada als pares i mares d'alumnes d'ESO relativa a diverses sortides en què s'estableix com a requisits per a l'assistència portar l'uniforme complet i no tenir cap mesura correctora.

Les famílies consideren que les sortides formen part del programa educatiu del centre i que són de caràcter obligatori, però l'escola ha informat que els alumnes que no assisteixin a les sortides es quedaran al centre desenvolupant les seves activitats amb normalitat, ja que aquestes sortides tenen la consideració d'horari no lectiu.

En relació amb la carta de compromís educatiu del centre, les persones interessades assenyalen que en l'apartat referent a continguts específics addicionals d'aquesta carta s'ha inclòs un últim apartat en què s'estableix que les famílies es comprometen a contribuir al manteniment econòmic de l'escola en tot allò que no està cobert pel concert educatiu que l'escola té subscrit amb l'Administració educativa.

Les persones interessades consideren que aquest apartat no s'ajusta a la normativa vigent, ja que no té en compte les previsions de la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, en relació amb la gratuïtat dels ensenyaments.

Contingut

En primer lloc, en relació amb les sortides escolars, el Síndic recorda que l'exclusió de determinats alumnes d'una activitat general del centre contravé el principi de no-discriminació que estableix la Convenció de les Nacions unides sobre els drets de l'infant i que també recull la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (en endavant LOE), i el principi d'inclusió educativa que també recull la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació (en endavant LEC).

En aquest sentit, cal tenir present que privar els alumnes de fer sortides o excursions constitueix una sanció, ja que així ho estableix la LEC en l'article 37.3, que recull la privació d'assistència a sortides i excursions (en concret ?la suspensió del dret de participar en activitats extraescolars o complementàries o la suspensió del dret d'assistir al centre o a determinades classes?) com una de les sancions que es pot imposar per la comissió de faltes greument perjudicials per a la convivència en el centre. 

D'altra banda, la no-utilització de l'uniforme escolar no resulta una conducta la responsabilitat de la qual hagi d'atribuir-se als alumnes, ja que obeeix a una decisió dels progenitors.

Per tot això, el Síndic suggereix al Departament d'Ensenyament que demani la intervenció de la Inspecció d'educació i, en compliment de les funcions que té atribuïdes en defensa de l'ordenament vigent, es deixi sense efecte l'exclusió de les sortides d'alumnes de secundària d'aquest centre de Sant Adrià per qualsevol causa que no sigui atribuïble als mateixos alumnes. Pels mateixos motius, el Síndic també demana al Departament que intervingui en relació amb l'exclusió de determinats alumnes de les fotografies de grup de la classe.

Així mateix, li suggereix que se suprimeixi la privació genèrica d'assistència a les sortides als alumnes que tenen imposades mesures correctores, tot entenent que aquesta sanció ha d'aplicar-se en relació amb una infracció concreta, amb el compliment previ dels requisits que estableix la normativa, i no com una sanció d'aplicació automàtica annexa a la imposició de qualsevol mesura correctora. 

En segon lloc, en relació amb el contingut de la carta de compromís educatiu, l'article 7.5 del Decret 102/2010, de 3 d'agost, d'autonomia de centres educatius, estableix que la carta de compromís educatiu pot incloure compromisos específics addicionals que ambdues parts convinguin en el marc del projecte educatiu i d'acord amb els principis i valors educatius establerts a les lleis.

Ara bé, cal tenir en compte que els continguts de la carta de compromís educatiu, i també els compromisos específics addicionals en cas d'establir-se, han de respectar els drets i les llibertats de les famílies recollits a les lleis, tal com recull l'article 20.2 de la LEC.

En aquest sentit, l'article 50 de la LEC estableix que en l'escolarització d'alumnes en els ensenyaments obligatoris i els declarats gratuïts, els centres que presten el Servei d'Educació de Catalunya s'atenen a llur caràcter gratuït. El mateix article estableix que no es pot imposar l'obligació de fer aportacions a fundacions o associacions de qualsevol tipus, ni es pot vincular l'escolarització a l'obligatorietat de rebre cap servei escolar addicional que requereixi aportacions econòmiques de les famílies.

De la mateixa manera, l'article 88 de la LOE estableix que en cap cas els centres podran percebre quantitats de les famílies per rebre ensenyaments de caràcter gratuït, i imposar a les famílies l'obligació de fer aportacions a fundacions ni associacions. Queden fora d'aquesta categoria les activitats extraescolars, les complementàries i els serveis escolars, que tenen caràcter voluntari.

Per tot això, tenint en compte que s'obliga les famílies a comprometre's a assumir una obligació que prohibeixen expressament l'article 50 de la LEC i l'article 88 de la LOE, el Síndic suggereix al Departament d'Ensenyament que doni les instruccions oportunes al centre en qüestió perquè suprimeixi la referència al compromís de les famílies a contribuir al manteniment econòmic de l'escola en tot allò que no està cobert pel concert educatiu que l'escola té subscrit amb l'Administració educativa.

També li suggereix que s'asseguri que la informació que el centre facilita a les famílies respecte del marc normatiu s'ajusta plenament al contingut d'aquest marc i ofereix informació completa respecte a les seves obligacions i els seus drets.

Tramitació

Data Administració Tràmit

12/12/2011 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/02/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
10/02/2012 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
19/04/2012 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
25/05/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
14/06/2012 Departament d'Ensenyament Resolució
14/06/2012 Departament d'Ensenyament Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
19/10/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
20/12/2012 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
04/02/2013 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
14/02/2013 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/04/2013 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
27/05/2013 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
22/07/2013 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
29/08/2013 Departament d'Ensenyament Vulneració
30/08/2013 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat

Expedients Relacionats

Q-00382/2012