Resolució
Q-07042/2011 Disconformitat amb la suspensió d'una prestació de renda mínima d'inserció

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Inclusió social
Data d'inici 14/11/2011
Data de l'últim moviment 31/03/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la suspensió de la seva prestació de renda mínima d'inserció. 

Exposa que des del mes de setembre no cobra la prestació, però no ha rebut cap resolució en aquest sentit. Manifesta que ha complert sempre els compromisos assumits en el pla individual de reinserció i que va viatjar fora de Catalunya però que ho va comunicar prèviament a la treballadora social encarregada del seguiment del cas. Indica també que no disposa de recursos per atendre les necessitats de la família i que, per tant, li urgeix rebre la prestació.

Contingut

Segons l'informe de la Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom, en data 20 de setembre de 2011 es va emetre una resolució per la qual se suspenia la prestació econòmica concedida al promotor perquè disposava d'ingressos superiors a l'import de la renda mínima d'inserció que li corresponia. Aquesta resolució va ser notificada a la persona interessada el 14 de desembre de 2011.

L'informe indica també que el promotor va interposar recurs d'alçada contra aquesta resolució i que aquest recurs està en tràmit, de manera que està pendent de valorar les al·legacions formulades per confirmar o no la resolució impugnada. Finalment, s'assenyala que s'ha valorat favorablement la represa del pagament d'aquesta prestació, però que queda pendent l'adopció de la resolució corresponent. No consta que a hores d'ara s'hagi resolt el recurs d'alçada ni que s'hagi reprès el pagament de la prestació al promotor.

En vista de la informació de què es disposa, el Síndic fa les consideracions següents:

En primer lloc, pel que fa a la suspensió de la prestació, s'indica que es fonamenta en la valoració dels ingressos de la unitat de convivència. Per tant, cal entendre que és una decisió ajustada a dret, ja que s'adequa a les circumstàncies que, d'acord amb la normativa reguladora de la prestació, poden donar lloc a una suspensió d'aquest tipus.
 
Ara bé, cal precisar que no s'han facilitat les dades relatives als ingressos que s'han tingut en compte per determinar la suspensió, el període que s'ha tingut en compte, o el límit d'ingressos aplicable a aquest cas concret.

Amb relació a això, el Síndic recorda que la motivació dels actes administratius és un element essencial de la bona pràctica administrativa i una garantia per a les persones interessades, i que, en aquest cas concret, en la fase de resolució del recurs caldria comprovar les dades que s'han tingut en compte per a la suspensió i verificar els ingressos de la unitat de convivència, a fi de confirmar si aquesta suspensió és procedent o no.

En segon lloc, pel que fa al recurs d'alçada, s'ha de recordar que les administracions públiques tenen el deure de resoldre expressament i dins del termini màxim establert en cada cas, els procediments administratius, i també els recursos que es presentin contra les resolucions adoptades. D'acord amb l'article 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, el termini màxim per resoldre el recurs d'alçada és de tres mesos. 

En aquest cas concret, el promotor va interposar el recurs d'alçada el 21 d'octubre de 2011 i, per tant, cal valorar que ha transcorregut un temps molt superior al que la legislació preveu per emetre'n la resolució. Convé, per tant, resoldre amb celeritat el recurs, a fi d'evitar els perjudicis que aquesta demora pot suposar per a les persones afectades.

I en tercer lloc, pel que fa a la reactivació del pagament de la prestació, la Direcció General informa que s'ha valorat favorablement la represa, amb efectes des de l'1 de novembre de 2011. Tanmateix, segons la persona interessada, aquesta reactivació encara no s'ha fet efectiva. 

En aquest sentit, el Síndic recorda que cal valorar la situació en què es troba la família, que no disposa dels recursos suficients per atendre les necessitats bàsiques, i que cal fer més àgil la reactivació d'aquesta prestació un cop han finalitzat les causes que motivaven la suspensió.

De conformitat amb el que s'ha exposat, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació que, d'una banda, prengui les mesures oportunes per resoldre amb celeritat el recurs d'alçada interposat pel promotor de la queixa contra la resolució de 20 de setembre de 2011, per la qual s'establia la suspensió de la prestació, i que expliciti amb claredat les circumstàncies i les dades d'acord amb les quals s'ha considerat que la unitat de convivència superava el límit de recursos per tenir dret a la prestació; i d'altra banda, que prengui les mesures oportunes per fer efectiva com més aviat millor la represa del pagament, i abonar a l'interessat les quanties corresponents.

Tramitació

Data Administració Tràmit

23/12/2011 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
30/04/2012 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
04/10/2012 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/10/2012 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/01/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/05/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
15/11/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació
31/12/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
04/02/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
28/03/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Irregularitat
31/03/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Seguiment finalitzat