Resolució
Q-07073/2011 Disconformitat amb l'Ajuntament de Sant Antoni de Vilamajor pel fet d'aprovar un augment de més del 50% de les retribucions dels membres del consistori i pel fet que no s'ha permès la participació dels veïns que han volgut manifestar el seu desacord amb aquesta mesura en el marc de les sessions plenàries

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Participació ciutadana, política i règim electoral
Data d'inici 15/11/2011
Data de l'últim moviment 20/03/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Sant Antoni de Vilamajor Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca d'atenció de l'Ajuntament de Sant Antoni de Vilamajor als reclams i intents de participació d'alguns veïns en relació amb assumptes que consideren d'interès general pel municipi.

Concretament, exposa el seu desacord amb el fet que el Ple municipal aprovés un augment de més del 50% de les retribucions dels membres del consistori i no permetés la participació dels veïns que han volgut manifestar el seu desacord amb aquesta mesura en el marc de les sessions plenàries.

Contingut

En primer lloc, segons es desprèn de l'acord aprovat pel Ple municipal en la sessió del 7 de juliol de 2011 sobre la dedicació, les retribucions i les indemnitzacions dels membres de l'equip de govern, en l'actual legislatura solament es fixa dedicació (parcial) a l'alcaldessa i, per tant, solament en relació amb aquest càrrec es determinen retribucions. Pel que fa als regidors, s'estableixen delegacions sense dedicació i es fixa com a quantia màxima en concepte d'indemnitzacions mensuals, en tots els casos, la de 950 euros bruts.

El règim que regula aquestes indemnitzacions és el que es fixa a l'article 166.2 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, d'acord amb el qual ?els membres de les corporacions locals poden percebre indemnitzacions en la quantia i les condicions que acorda el ple de la corporació.? Aquesta norma concorda amb el que estableixen els articles 75.3 i 75.4  de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i els articles 13.5 i 13.6 del Reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals, aprovat pel Decret 2568/1986, de 28 de novembre (en endavant ROF).

Concretament, en aquest aspecte el ROF estableix que els membres de les corporacions locals, inclosos els que ocupin càrrecs en règim de dedicació exclusiva, tenen dret a percebre indemnitzacions per les despeses ocasionades per l'exercici del càrrec, quan siguin efectives, i amb justificació documental prèvia. A més a més, els membres de la corporació que no tinguin dedicació exclusiva percebran assistències per la concurrència efectiva a les sessions dels òrgans col·legiats de què formin part, en la quantia que determini el Ple de la corporació. En el cas de les reunions dels òrgans rectors d'organismes dependents de la corporació local que tinguin personalitat jurídica independent, de consells d'administració d'empreses amb capital o control municipal o de tribunals de proves per a selecció de personal, tots els membres podran percebre aquesta classe d'indemnitzacions (articles 13.5 i 13.6). 

La normativa, però, no estableix cap tipus de limitació en la quantia de les indemnitzacions. 

Per tant, sobre la base d'aquesta regulació, el Síndic considera que, atès que el Ple municipal és competent per decidir sobre aquesta matèria i ho ha fet d'acord amb la normativa esmentada, l'acord pres el 7 de juliol de 2011 és conforme a dret. 

En segon lloc, cal puntualitzar que, tal com determina la normativa esmentada, els membres de les corporacions locals tenen dret a percebre indemnitzacions per les despeses ocasionades per l'exercici del càrrec, quan siguin efectives, i amb justificació documental prèvia.  

Això vol dir que el topall de 950 euros bruts/mes establert per les indemnitzacions dels regidors amb representació i sense dedicació de l'Ajuntament de Sant Antoni de Vilamajor s'ha d'entendre i s'ha d'aplicar en conjunt amb les altres mesures previstes a l'acord pres el 7 de juliol de 2011 de modificació del règim d'indemnitzacions econòmiques a favor dels membres de la corporació, en concret d'acord amb el que estableix el punt tercer d'aquest acord. 

Així, el Síndic entén que, tal com s'estableix en aquest punt, ?de totes les tasques realitzades pels regidors, aquests elaboraran un resum mensual comprensiu de les reunions i/o sessions de treball amb l'alcalde, tècnics i personal de l'ajuntament, i atenció dels ciutadans en matèria de les seves competències i per tal de quantificar la indemnització que els correspongui per aquest concepte?. 

Finalment, i en resposta a les manifestacions dels veïns en contra de l'augment de la despesa municipal per retribucions dels càrrecs electes a què fa referència la persona interessada, l'Ajuntament va fer pública una carta oberta adreçada als veïns del municipi en data 1 d'agost de 2011.

En aquesta carta, l'equip de govern explica que l'Associació Catalana de Municipis (en endavant ACM) proposa, cada any, unes pautes per determinar les retribucions dels càrrecs electes en l'àmbit local, i fixa uns màxims anuals en funció del càrrec, el nombre d'habitants del municipi i la dedicació de cada càrrec.

També s'exposa a la carta que la decisió d'augmentar les indemnitzacions qüestionades obeeix al fet de l'augment poblacional (de menys de 5.000 a més de 5.000 habitants) i, a més a més, s'ajusta a les recomanacions sobre retribucions presentades per l'ACM, en funció del nombre d'habitants que té el municipi, segons les quals l'assignació dels regidors és del 60% de la de l'alcalde. 

D'acord amb el contingut de la carta, el Síndic entén que l'argumentació que ofereix l'Ajuntament va en la línia d'assenyalar que les indemnitzacions màximes mensuals  aprovades pel Ple municipal per als regidors amb delegacions estan dins dels màxims suggerits per l'ACM, de manera genèrica, per als municipis d'entre 5.000 i 10.000 habitants, és a dir, entre el 30% i el 60% del màxim recomanat genèricament per als alcaldes. 

Cal tenir present, però, que la recomanació de l'ACM proposa uns imports màxims per a les remuneracions mensuals dels regidors amb dedicació i amb delegació, no per a les indemnitzacions que poden percebre els regidors amb delegació però sense dedicació, per les despeses ocasionades per l'exercici del càrrec, o per l'assistència efectiva a les sessions dels òrgans col·legiats etc., com és el cas de Sant Antoni de Vilamajor. 

Així, doncs, el Síndic entén que no es pot establir cap relació d'adequació entre la quantia màxima de les indemnitzacions aprovada pel Ple i la recomanació de l'ACM  sobre les retribucions dels càrrecs amb delegació i dedicació.

Per aquest motiu, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Sant Antoni de Vilamajor que estudiï la possibilitat d'oferir més informació als veïns, com més transparent i clara millor, sobre el règim de delegació sense dedicació dels regidors de la corporació que formen part de l'equip de govern, i també sobre el règim aplicable a les seves indemnitzacions econòmiques; i que faci esment també del deure d'aquests regidors de reportar mensualment la seva activitat segons la normativa vigent i en el marc del que estableix l'apartat final del punt 3 de l'acord del Ple del dia el 7 de juliol de 2011.

Tramitació

Data Administració Tràmit

12/12/2011 Ajuntament de Sant Antoni de Vilamajor Sol·licitud d'informació a l'Administració
17/01/2012 Ajuntament de Sant Antoni de Vilamajor Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/10/2012 Ajuntament de Sant Antoni de Vilamajor Resolució
29/10/2012 Ajuntament de Sant Antoni de Vilamajor Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
20/03/2013 Ajuntament de Sant Antoni de Vilamajor Seguiment finalitzat

Expedients Relacionats

Q-06960/2011