El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la suspensió de la prestació de renda mínima d'inserció (en endavant RMI).
Exposa que des del mes de juny de 2010 no cobra l'RMI i que no ha rebut cap notificació ni comunicació en aquest sentit. Posteriorment, el treballador social de referència li ha comunicat que la suspensió es devia a un viatge que va fer al seu país d'origen amb motiu de la malaltia d'un familiar.
Després de valorar l'assumpte plantejat i la informació disponible sobre el cas, el Síndic fa les consideracions següents:
Pel que fa a la suspensió de la prestació, segons les dades de què es disposa, la persona interessada va fer un viatge al juliol, de durada inferior a un mes, per raó de la malaltia d'un familiar, la qual cosa va comunicar i demostrar als serveis socials.
En regular les obligacions de les persones beneficiàries de la renda mínima d'inserció, la normativa vigent estableix l'obligació de romandre de manera permanent a Catalunya, amb les excepcions fixades per reglament. Així, el Decret 384/2011, de 30 d'agost, estableix que ?excepcionalment les persones destinatàries es podran absentar fora de Catalunya per un període màxim d'un mes, sempre que sigui prèviament comunicat a l'òrgan que en faci el seguiment?.
Per tant, es pot entendre que el viatge fet pel promotor està inclòs en aquest supòsit excepcional, de manera que es conclou que no era procedent la suspensió de la prestació.
D'altra banda, no consta que s'hagi donat resposta escrita a cap de les reclamacions escrites de la persona interessada.
Per tot això, el Síndic insisteix en la necessitat de tenir en compte molt especialment la naturalesa de la prestació de l'RMI i les greus conseqüències que es poden produir quan les persones es veuen mancades d'aquest recurs. El retard en la percepció de la prestació suposa un perjudici greu, ja que pot agreujar situacions extremadament crítiques que comporten un risc d'exclusió elevat. Per això, cal actuar amb diligència extrema per resoldre aquests procediments, i per corregir les incidències que es poden produir, de manera que es garanteixi que les persones beneficiàries reben puntualment la prestació que els correspon.
De conformitat amb això, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació que prengui les mesures oportunes perquè es reprengui el pagament de la prestació concedida a la persona interessada sense més dilació; es revisi i es deixi sense efecte la suspensió acordada mitjançant resolució de 21 d'octubre de 2011, de manera que es reconegui el dret a la percepció de la prestació sense interrupció, i es faci l'abonament de les mensualitats endarrerides com més aviat millor.