El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la suspensió del seu expedient de renda mínima d'inserció.
Exposa que en data 10 d'octubre de 2011 es va adreçar al Departament de Benestar Social i Família per interessar-se sobre el seu expedient, i li van comunicar que l'expedient estava suspès perquè havia sortit del país.
Explica va viatjar a Síria entre el 7 i el 29 de maig de 2011 per visitar la seva família arran dels greus problemes que travessa el país, i que la seva assistenta social tenia constància del viatge.
En l'informe de la Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom s'indica que en data 20 de setembre es va suspendre la prestació econòmica per trasllat temporal de residència fora de Catalunya. També s'indica que el recurs d'alçada que va interposar la persona interessada contra la resolució de suspensió està en tràmit de resolució i que serà llavors quan es valorarà el contingut de les seves al·legacions sobre el viatge que va fer al seu país d'origen.
Pel que fa a la sortida de Catalunya, el Síndic recorda que la persona interessada va traslladar temporalment la seva residència el mes de maig de 2011. Per tant, en aquell moment no estaven en vigor les noves condicions establertes per al manteniment de la renda mínima d'inserció -en virtut de la Llei 7/2011, de 27 de juliol, de mesures fiscals i financeres-, que comporten l'obligació de les persones beneficiàries de romandre de manera permanent a Catalunya. Per tant, no es pot considerar aplicable a aquest cas aquesta obligació i, en conseqüència, el viatge esmentat no es pot considerar causa suficient per suspendre la prestació.
Pel que fa a l'obligació de comunicar a l'entitat gestora que correspongui els canvis de situació personal o patrimonial, la persona interessada manifesta que els va comunicar a la seva treballadora social.
D'altra banda, quan es va emetre la resolució de suspensió, la causa que va motivar la suspensió ja havia desaparegut, atès que la persona interessada ja es trobava de nou a Catalunya. El Síndic recorda que d'acord amb la normativa aplicable, l'abonament de la prestació de renda mínima d'inserció s'ha de reprendre si desapareixen les causes que n'han motivat la suspensió. Així, en aquest cas concret, s'hauria d'haver acordat la fi de la suspensió i reprendre de nou el pagament de la prestació.
Finalment, pel que fa a la resolució del recurs d'alçada, el Síndic recorda que d'acord amb la normativa reguladora del procediment administratiu el termini màxim per resoldre aquests recursos és de tres mesos, temps que supera amb escreix el que ha transcorregut en aquest cas, que encara no s'ha resolt.
És per això que el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació, d'una banda, que es deixi sense efectes la suspensió de la prestació econòmica efectuada per resolució de 20 de setembre de 2011 i es reprengui el pagament de la prestació econòmica en cas que la persona interessada segueixi reunint els requisits legals previstos per ser perceptor de la prestació; i de l'altra, que s'adoptin les mesures oportunes per resoldre el recurs d'alçada interposat per la persona interessada com més aviat millor.