Resolució
AO-07165/2012 Actuació d'ofici per estudiar els problemes més freqüents que generen les notificacions administratives en els procediments sancionadors en matèria de trànsit

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu sancionador i expropiació forçosa
Data d'inici 08/11/2012
Data de l'últim moviment 11/02/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Badalona Pendent d'acceptació per l'administració
Ajuntament de Barcelona Pendent d'acceptació per l'administració
Ajuntament de Girona Pendent d'acceptació per l'administració
Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat Pendent d'acceptació per l'administració
Ajuntament de Lleida Pendent d'acceptació per l'administració
Ajuntament de Sabadell Pendent d'acceptació per l'administració
Departament d'Interior Pendent d'acceptació per l'administració
Diputació de Barcelona Pendent d'acceptació per l'administració
Diputació de Girona Pendent d'acceptació per l'administració
Diputació de Lleida Pendent d'acceptació per l'administració
Diputació de Tarragona Pendent d'acceptació per l'administració

Plantejament

El gran nombre de queixes que rep cada any el Síndic de Greuges en matèria de procediment sancionador, principalment de trànsit, posen en evidència els problemes que generen les notificacions administratives. 

La Llei 18/2009, de 23 de novembre, per la qual es modifica el text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat, ha introduït una sèrie de novetats amb relació a la notificació dels actes dictats en els procediments sancionadors tramitats en aquest àmbit, com ara la creació de la direcció electrònica viària (DEV) i el taulell edictal de sancions de trànsit (TESTRA), en format digital, amb la finalitat de facilitar la notificació i el coneixement dels actes dictats per qualsevol administració amb competències en matèria de trànsit i fer ús de les noves tecnologies.

No obstant això, de l'anàlisi de les queixes que rep aquesta institució, no es desprèn que s'hagi produït una millora substancial en la pràctica de les notificacions, ni tampoc que s'hagin resolt els problemes relacionats amb aquesta qüestió.

Davant d'aquest fet, el Síndic ha fet un estudi amb l'objectiu de recopilar les problemàtiques de notificacions més freqüents que s'han plantejat fins ara i recollir unes primeres valoracions sobre la implantació de la pràctica de la notificació electrònica (DEV).

Contingut

En els últims anys el Síndic ha constatat a bastament que l'Administració utilitza la notificació edictal com a ?modus operandi? habitual després dels intents fallits de notificació personal. 

Per això, el Síndic s'ha adreçat a l'Institut Municipal d'Hisenda de l'Ajuntament de Barcelona, al Servei Català de Trànsit i als organismes de recaptació tributària de les diputacions catalanes per recomanar-los que esmercin esforços per garantir que les notificacions es practiquin personalment, exhaurint tots els mitjans que permet la llei, de manera que es redueixin, a les mínimes indispensables, les publicacions edictals en els diaris i butlletins oficials, ja que aquestes són, a la pràctica i en la majoria de casos, notificacions fictícies.

La notificació és un tràmit essencial en la gestió administrativa i, de la pràctica d'aquest tràmit, en depèn l'eficàcia dels actes que afecten drets i interessos legítims dels ciutadans. En matèria sancionadora el rigor formal de les notificacions ha de ser encara més acurat. Amb la voluntat de contribuir a aquest objectiu, el Síndic ha fet arribar les recomanacions següents a les administracions:

1. Notificar personalment l'acte o la resolució al domicili real de la persona interessada, quan té possibilitats efectives de conèixer-lo. Accedir a les dades del padró actualitzades quan aquesta informació estigui disponible. En qualsevol cas, exhaurir les possibilitats de notificació personal abans de recórrer a l'edictal, tenint molt present, en aquest cas, les pràctiques suggerides en els punts següents.

2. Garantir i verificar que qui practica les notificacions ho fa d'acord amb la forma i les regles establertes legalment i jurisprudencial.

2.1 En aquest sentit, cal recordar que, d'acord amb el Reglament que regula la prestació dels serveis postals, per lliurar una notificació en bústia no és obligatori que hi figuri el nom i els cognoms de la persona resident a l'habitatge. Legalment n'hi ha prou que hi consti el pis i la porta per lliurar la correspondència.

2.2 Si des del vessant de protecció de dades de caràcter personal es permet l'ús de bústies comunitàries, amb més motiu s'ha d'acceptar que la notificació d'un acte administratiu es pugui deixar a la bústia comunitària.

2.3 En qualsevol cas, el fet de deixar en una bústia un avís de recepció en què consti el nom i els cognoms de la persona a la qual s'ha intentat efectuar la notificació i les dades consignades en el paràgraf anterior no aporten cap informació sobre el contingut de l'acte que s'ha de notificar.

3. Exigir a Correus o a l'entitat que practica les notificacions responsabilitats per la notificació postal defectuosa. En el cas d'empreses privades, establir protocols i instruments de control sobre la pràctica de les notificacions.

4. Sol·licitar a l'operador del servei postal universal que incorpori a l'expedient el certificat acreditatiu de les circumstàncies de la pràctica de la notificació, en els supòsits en què la persona interessada denunciï irregularitats en la notificació.

5. Promoure l'ús de la notificació electrònica (DEV), amb fórmules de cooperació, si escau, a totes les administracions catalanes amb competències en matèria de trànsit.

7. Promoure la notificació electrònica com a millor garantia dels drets de la persona interessada vinculats al coneixement de la denúncia o la sanció: facilitar el coneixement dels actes del procediment sancionador és facilitar el dret de defensa i el pagament bonificat en els termes establerts.

8. Promoure l'adhesió voluntària a la DEV de les persones físiques, com a mitjà per afavorir l'eficàcia de l'acció notificadora i la reducció dels costos associats a la notificació postal.

10. Proposar de regular l'opció d'excloure 30 dies l'any de les dates en què es pot practicar la notificació electrònica en matèria de trànsit, en els termes similars als establerts en l'àmbit tributari.

Tramitació

Data Administració Tràmit

08/11/2012 Ajuntament de Girona Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/11/2012 Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/11/2012 Ajuntament de Lleida Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/11/2012 Ajuntament de Sabadell Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/11/2012 Diputació de Barcelona Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/11/2012 Diputació de Lleida Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/11/2012 Diputació de Tarragona Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/11/2012 Departament d'Interior Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/11/2012 Diputació de Girona Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/11/2012 Ajuntament de Badalona Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/11/2012 Ajuntament de Barcelona Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
23/11/2012 Servei Català de Trànsit SCT Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
23/11/2012 Organisme de Gestió Tributària Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
05/12/2012 Diputació de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
20/12/2012 Ajuntament de Sabadell Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/01/2013 Ajuntament de Badalona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/01/2013 Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/01/2013 Ajuntament de Barcelona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/01/2013 Ajuntament de Lleida Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/01/2013 Diputació de Girona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/01/2013 Diputació de Lleida Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/01/2013 Ajuntament de Girona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/01/2013 Departament d'Interior Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/01/2013 Diputació de Tarragona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/01/2013 Xarxa Local de Municipis de la Diputació de Girona (XALOC) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/01/2013 Diputació de Girona Resposta a la resolució pendent d'acceptació
01/02/2013 Ajuntament de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
13/02/2013 Diputació de Tarragona Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
20/02/2013 Ajuntament de Lleida Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/02/2013 Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
03/07/2013 Ajuntament de Badalona Resposta a la resolució pendent d'acceptació
11/02/2014 Diputació de Lleida Resposta a la resolució pendent d'acceptació
11/02/2014 Ajuntament de Girona Resposta a la resolució pendent d'acceptació
11/02/2014 Departament d'Interior Resposta a la resolució pendent d'acceptació