El Síndic ha tingut coneixement a través dels mitjans de comunicació de la mort d'un home de cinquanta anys en data 5 d'octubre de 2013 en un carrer de Barcelona després de ser detingut pels Mossos d'Esquadra.
D'acord amb les notícies publicades i segons la versió de la policia, l'home prenia part en una baralla a Ciutat Vella, i els agents el van acabar emmanillant perquè es mostrava molt violent i agressiu. En col·locar-li les manilles va perdre el coneixement i acte seguit es va trucar al SEM. L'ambulància se'l va endur a l'hospital, on va morir hores després.
Tot i això, els mateixos mitjans de comunicació han publicat la versió d'un veí que va presenciar els fets i que assegura que els agents que van reduir l'home el van colpejar injustificadament. Després el van lligar de mans i peus i el van ficar dins del cotxe patrulla. Va ser en aquell moment quan van trucar a una ambulància.
El punt 7.3 del procediment operatiu PRO 003 tracta de la contenció de la persona detinguda en el moment de la detenció, i les previsions que inclou fan referència al tractament policial davant de situacions en què calgui fer ús de la força necessària. Tot i això, no hi ha cap previsió sobre el procediment que cal seguir quan, en cas necessari, s'ha de reduir una persona al carrer: nombre d'agents actuants, forma de reducció, supervisió de l'actuació, durada màxima de la contenció, etc.
Així mateix, el punt 7.8 tracta dels casos especials de detenció en funció de les circumstàncies de les persones detingudes, entre els quals hi ha dones embarassades, persones detingudes acompanyades de menors d'edat, incapaços o desemparats i menors d'edat. No s'inclouen, però, les persones d'edat avançada, les persones violentes que es puguin trobar sota la influència de l'alcohol i/o les drogues ni les persones amb trastorns psicopatològics. Tampoc no es fa cap referència sobre el protocol que cal seguir en cas que la persona exhibeixi alguna arma.
D'altra banda, el punt 7.1, relatiu a la identificació dels agents en el moment de la detenció, no inclou cap previsió respecte a la distància de seguretat que ha de mantenir el detingut respecte de l'agent actuant.
Finalment, també es posa de manifest que no hi ha cap punt que prevegi la coordinació amb altres cossos policials i/o amb els serveis mèdics, en cas que fos necessari esperar l'arribada de l'equip mèdic especialitzat abans d'iniciar cap tipus d'actuació policial.
Arran de l'estudi d'una actuació d'ofici relativa a una detenció i posterior reducció d'una persona a la plaça del Pou de la Figuera de Barcelona, el Departament d'Interior ha informat que s'han determinat dos aspectes que es poden millorar, dels quals ha ordenat un estudi i la posterior aplicació corporativa: d'una banda, el document que caldria lliurar al ciutadà en cas de recepció d'un objecte comissat al carrer, i de l'altra, en relació amb la tècnica de detenció, s'assenyala la necessitat d'incrementar el nombre de policies que haurien de practicar-la en cas que el detingut oposi resistència.
D'acord amb aquesta informació i les consideracions precedents sobre el procediment PRO 003, el Síndic demana al Departament d'Interior, d'una banda, que l'informi de la valoració que faci respecte de la idoneïtat de revisar-lo i adaptar-lo incorporant els nous aspectes que s'han assenyalat; i de l'altra, que l'informi sobre la previsió que hi ha d'introduir els àmbits de millora que s'han valorat com a necessaris arran de l'anàlisi de l'actuació policial a la plaça del Pou de la Figuera de Barcelona.