La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'emissió de la taxa de recollida d'escombraries a nom seu corresponent als exercicis de 2008 a 2011. Exposa que no se li hauria d'aplicar aquesta taxa perquè el contenidor més proper al seu domicili està situat a més d'un quilòmetre, motiu pel qual sol·licita la baixa de la finca objecte de tribut en el padró fiscal corresponent.
De la informació de què es disposa, es desprèn que les escombraries que es generaven en l'habitatge de la promotora de la queixa les traslladava ella mateixa mitjançant transport particular i les dipositava en un contenidor. L'Ajuntament fins fa pocs mesos no oferia cap tipus de servei de recollida d'escombraries als habitatges disseminats, ni tampoc havia col·locat cap contenidor a una proximitat adient perquè es pogués considerar que l'Administració local prestava el servei.
Un cop analitzada tota la documentació, el Síndic considera que les liquidacions tributàries practicades a nom de la persona interessada en concepte de taxa per recollida d'escombraries que comprenen els exercicis 2008 a 2011, ambdós inclosos, no s'ajusten a dret, ja que en els anys que s'ha liquidat aquesta taxa l'Ajuntament no ha prestat cap tipus d'activitat de recollida d'escombraries.
En aquest sentit, en cap dels exercicis liquidats, no es va produir el fet imposable, previst en l'article 2 de l'Ordenança fiscal municipal, ni es pot considerar que existís cap subjecte passiu de la taxa de recollida d'escombraries, segons el concepte de subjecte passiu definit en la Llei 58/2003, general tributària. Per tant, el Síndic considera que ha tingut lloc una irregularitat administrativa tributària que cal esmenar.
Per tant, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Banyoles que un cop adoptats els acords i les resolucions que en dret corresponen, es deixin sense efecte els acords adoptats per la Junta de Govern Local de data 28 de juny de 2011 pel que fa a les liquidacions tributàries practicades en concepte de taxes per recollida d'escombraries, exercicis 2008 a 2011, ambdós inclosos, a la persona interessada.
Aquestes liquidacions i la incorporació de la taxa a nom de la reclamant al padró fiscal corresponent contravenen el principi de legalitat tributària, atès que l'Ajuntament ha practicat unes exaccions fiscals per uns serveis que en cap moment ha prestat, ni potencialment podia prestar, ja que no disposava de mitjans per ha fer-ho.
I el que encara agreuja més l'actuació de l'Administració, a criteri del Síndic, es l'afany recaptatori que es deriva dels acords esmentats, ja que es va fer abonar a la reclamant una taxa per uns serveis no prestats.
Per això, un cop deixats sense efecte els acords esmentats, caldrà retornar a la reclamant l'import que va abonar pel concepte de taxa d'escombraries dels exercicis 2008 a 2011. A aquest import s'hi ha de sumar els interessos de demora corresponents d'acord amb el que estableix la Llei general tributària quan regula el procediment de devolució d'ingressos indeguts.