Resolució
Q-07295/2011 Manca de resolució de la renda mínima d'inserció.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Inclusió social
Data d'inici 22/11/2011
Data de l'últim moviment 04/05/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La persona interessada exposa la manca de resolució de la seva sol·licitud de la renda mínima d'inserció. Assenyala que es troba en una situació d'extrema necessitat i que li cal urgentment rebre la prestació per atendre la seva família.

Contingut

Arran de les nombroses queixes rebudes sobre la demora a l'hora de resoldre les sol·licituds de la renda mínima d'inserció (RMI), el Síndic fa les consideracions següents als departaments de Benestar Social i Família i Empresa i Ocupació:

En primer lloc, els recorda el deure de les administracions públiques de resoldre expressament, i dins del termini màxim establert, tots els procediments administratius, segons disposa la normativa reguladora del procediment administratiu comú. S'ha de tenir en compte la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i de manera específica per a l'àmbit de Catalunya, la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, que estableix expressament ?el dret a obtenir una resolució expressa i que se'ls notifiqui dins del termini legalment establert?. En la mateixa línia, el deure de resolució expressa i en un termini raonable també és recollit en el Codi de bones pràctiques administratives aprovat pel Síndic de Greuges. 

En segon lloc, pel que fa a la temàtica específica del cas, cal fer referència a la regulació del procediment de la renda mínima d'inserció establerta per la Llei 10/1997, de 3 de juliol, de la renda mínima d'inserció. L'article 11 preveu que ?en cap cas el termini de la presa de l'acord definitiu no pot superar els dos mesos des de la presentació del projecte al Departament de Benestar Social.?

Així mateix, s'ha de recordar que la Llei preveia que en cas que se superés el termini de dos mesos des de la presentació del projecte a la Generalitat, s'havia de considerar provisionalment aprovada la prestació i la persona sol·licitant havia de començar a percebre-la.

A banda d'aquestes consideracions que es deriven del deure de respectar els terminis administratius, cal fer referència especialment a les característiques i la naturalesa d'aquesta prestació, que obliguen a una diligència, un rigor i una cura especials en la tramitació i la resolució d'aquests procediments.

La renda mínima d'inserció és una mesura destinada a cobrir situacions personals i familiars d'una gran vulnerabilitat, que han de ser objecte d'una atenció preferent per part dels poders públics. Per això, es preveu l'elaboració d'un pla individual d'inserció que contingui un diagnòstic del cas, els objectius que s'han assolir, la concreció de les accions que s'han de dur a terme i el seguiment per part dels professionals encarregats.

Tanmateix, no es pot obviar que, tot i ser una acció integral, la prestació econòmica en constitueix una part essencial, ja que va destinada a atendre les necessitats bàsiques de les persones, d'aliments i de subsistència.

Consegüentment, el Síndic insta els departaments de Benestar Social i Família i Empresa i Ocupació a resoldre de manera immediata les sol·licituds de renda mínima d'inserció pendents,d'acord amb les consideracions exposades, i a adoptar les mesures adequades perquè es faci el pagament a les persones interessades al més aviat possible.

Tramitació

Data Administració Tràmit

12/12/2011 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució
12/12/2011 Departament d'Empresa i Ocupació Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
12/12/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució
12/12/2011 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
17/02/2012 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
05/03/2012 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
10/04/2012 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
04/05/2012 Departament d'Empresa i Ocupació Seguiment finalitzat
04/05/2012 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat