Resolució
Q-07342/2011 Disconformitat amb la manca de cobrament de la prestació de renda mínima d'inserció

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Inclusió social
Data d'inici 24/11/2011
Data de l'últim moviment 21/06/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de cobrament de la prestació de renda mínima d'inserció. Considera que no hi ha cap causa que justifiqui aquesta decisió, i manifesta que sempre ha complert les obligacions que li corresponen.

Contingut

En l'informe de la Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom s'indica que la prestació es va suspendre el setembre de 2011 perquè la persona interessada no havia comunicat canvis en la seva situació personal i/o familiar; que el 2 de desembre de 2011 el promotor va interposar recurs d'alçada contra aquesta resolució, i que aquest recurs està en tràmit, de manera que encara s'havien de valorar les al·legacions formulades per confirmar o no la resolució impugnada. 

D'altra banda, amb posterioritat el promotor ha fet arribar al Síndic un certificat de l'Òrgan Tècnic de la Comissió Interdepartamental de la Renda Mínima d'Inserció, de data 6 de juliol de 2012, en què s'indica que aquest expedient té proposta de fi de suspensió amb efectes des de l'1 de juny de 2012, però que n'està pendent el pagament. Això no obstant, la persona interessada comunica que encara no ha tornat a cobrar la prestació.

En vista d'aquesta informació, el Síndic fa les consideracions següents:

En primer lloc, pel que fa a la suspensió de la prestació, s'assenyala que la persona interessada no va comunicar els canvis en la seva situació personal i/o econòmica. Tanmateix, no es concreten quins són aquests canvis, i la informació facilitada no permet concloure tampoc si aquests canvis donarien lloc o no a modificar la prestació.

Amb relació a això, el Síndic entén que per satisfer convenientment el principi de motivació dels actes administratius seria necessari que en aquests casos s'especifiquessin amb claredat els canvis o les circumstàncies que el titular de la prestació no ha comunicat i que comporten la suspensió de la prestació.

D'acord amb això, el Síndic suggereix, amb caràcter general, que es millori el contingut de les resolucions que es dicten en aquests procediments, de manera que incorporin totes les dades i els elements necessaris perquè les persones interessades tinguin coneixement efectiu dels motius de la decisió que s'adopta i puguin exercir amb garanties el seu dret de defensa.

En el cas concret que motiva aquesta queixa, seria convenient que en la fase de resolució del recurs s'explicités aquesta qüestió, tot indicant els canvis que s'han produït en la situació de la unitat de convivència que no van ser comunicats i que fan que se suspengui la prestació durant vuit mesos.

En segon lloc, pel que fa al recurs d'alçada, cal tenir en compte que les administracions públiques tenen el deure de resoldre expressament, i dins del termini màxim establert en cada cas, els procediments administratius i els recursos que es presentin contra les resolucions adoptades. D'acord amb l'article 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, el termini màxim per resoldre el recurs d'alçada es de tres mesos. 

A més d'aquest deure imposat per la normativa reguladora del procediment administratiu, cal valorar també que en aquests casos, en què la resolució adoptada suposa que les persones es veuen privades d'una prestació econòmica destinada a cobrir les necessitats bàsiques, la demora en la resolució del recurs comporta un allargament d'aquesta situació, amb les greus conseqüències que se'n poden derivar. 

Per tant, cal ser especialment curosos amb la verificació de les dades reals abans de suspendre la prestació, i també amb el compliment dels terminis per resoldre els recursos que plantegin les persones afectades.

En tercer lloc, pel que fa a la durada de la suspensió, consta que el passat mes de juliol ja s'havia valorat favorablement la represa del pagament. Però han transcorregut ja quatre mesos des d'aquell moment i, segons ha informat la persona interessada, encara no s'ha reprès efectivament.

Es tracta d'un període excessivament llarg, especialment si tenim en compte que aquesta és una prestació destinada a atendre les necessitats bàsiques de les famílies, com ara l'allotjament i l'alimentació; i per tant, durant aquest temps, les persones es veuen privades d'allò més elemental i no poden atendre les necessitats bàsiques. Cal, per tant, corregir aquesta situació de manera immediata, a fi d'evitar que s'allargui la privació de la prestació i s'agreugi la situació de risc social.

Igualment caldria justificar els motius pels quals es fixa com a data d'efectes de la represa l'1 de juny de 2012.

Per tot això, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació que prengui les mesures oportunes per resoldre amb celeritat el recurs d'alçada interposat per la persona interessada contra la resolució de 20 de setembre de 2011; reprendre de manera immediata el pagament de la prestació al promotor i fer el pagament de les mensualitats endarrerides al més aviat possible, i justificar els motius pels quals es fixa com a data d'efectes de la represa l'1 de juny de 2012.

Tramitació

Data Administració Tràmit

24/01/2012 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
21/05/2012 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/05/2012 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/11/2012 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/01/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/05/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
21/06/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Seguiment finalitzat
21/06/2013 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Comunicació a l'interessat del seguiment finalitzat