La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la denegació per part de l'Institut d'Educació de Barcelona de la sol·licitud de bonificació de preu públic a l'escola bressol per al seu fill.
Exposa que no ha pogut sol·licitar la beca perquè està fora de termini, i es queixa que al centre no l'han informat degudament.
De la resposta de l'Ajuntament de Barcelona es desprèn que amb el sobre amb documentació de preinscripció i matrícula l'Ajuntament dóna un dossier informatiu a les famílies en què consta l'apartat ?Sol·licitud de bonificacions sobre els preus públics aprovats?. Tot i això, aquesta queixa demostra que hi ha famílies que no coneixen la possibilitat d'optar a aquestes bonificacions. En aquest sentit, el Síndic demana a l'Ajuntament que valori la possibilitat d'estudiar si en el procés d'admissió d'alumnat a les escoles bressol poden haver-hi altres accions informatives que donin a conèixer l'existència de bonificacions amb l'objectiu que aquesta informació arribi a més famílies.
D'altra banda, de la resposta de l'Ajuntament també es desprèn que la normativa de bonificacions de l'Ajuntament no recull l'atorgament de bonificacions per causes sobrevingudes, fora del termini ordinari.
En aquest sentit, en el marc d'altres queixes el Síndic ja ha destacat l'existència de dèficits d'accessibilitat al llarg del curs escolar per part dels alumnes que experimenten canvis en la seva situació de residència o socioeconòmica. Aquesta circumstància es produeix en comarques i municipis que tenen un sistema d'ajuts i beques que només preveu un període de sol·licitud a l'inici de curs, i que no disposa d'una partida pressupostària per fer front a les necessitats que es deriven de fenòmens com ara la matrícula fora de termini o l'emergència de noves situacions d'atur.
Aquests dèficits també limiten l'accés al sistema educatiu de les famílies que, tot i tenir-ne necessitat, en el període ordinari de sol·licitud van cometre errors en la presentació de la documentació o van presentar la sol·licitud fora de termini. La informació desigual de què disposen les famílies i el paper desigual que tenen els centres escolars en la difusió i la tramitació dels ajuts i les beques fan que aquesta situació es pugui produir amb una relativa freqüència.
Així, el Síndic recorda que el més important és que el disseny de les convocatòries d'ajut garanteixi l'accés a aquests ajuts a les famílies que realment en tenen més necessitat. Els períodes oberts per presentar sol·licituds garanteixen millor l'acompliment d'aquest objectiu.
En vista d'aquestes consideracions, el Síndic demana a l'Ajuntament de Barcelona que estudiï l'oportunitat d'incorporar un període extraordinari de concessió de bonificacions de preu públic a l'escola bressol.