La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el fet que no s'hagi reprès la prestació de la renda mínima d'inserció que percebia i que es va suspendre arran de canvis en la situació de la unitat de convivència, malgrat que els serveis socials bàsics ja van fer la proposta corresponent.
Segons la Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom, en data 14 de març de 2013 es va dictar la resolució per la qual es posava fi a la suspensió, i a partir d'aquell moment es va reprendre el pagament.
La resolució estableix com a data d'efectes de la represa el gener de 2013, però en l'informe de la Direcció General s'assenyala que hauria de ser l'agost de 2012, atès el moment en què els serveis socials de referència van comunicar els canvis de la unitat familiar. Tot i això, no consta que després de detectar que la data d'efectes de la reactivació era errònia s'hagi fet la correcció corresponent.
D'altra banda, pel que fa a l'import de la prestació, s'observa que la quantia total de la prestació bàsica i dels ajuts complementaris concedits és inferior al límit que correspondria a aquesta unitat de convivència.
De conformitat amb això, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació, en primer lloc, que es comprovin les dades i les circumstàncies que determinen la prestació concedida a la promotora i que es faci la modificació oportuna de la data d'efectes; en segon lloc, que es comprovin també les dades pel que fa a l'import fixat, de manera que s'adeqüi a la situació existent a partir del moment en què va finalitzar la renda activa d'inserció, i que es justifiqui convenientment la quantia que finalment s'estableixi; i finalment, que s'informi expressament i per escrit la persona interessada d'aquestes qüestions i del resultat d'aquesta avaluació.
De la informació que posteriorment ha tramès el Departament es desprèn que s'ha fet una comprovació de les dades de l'expedient amb la finalitat d'adequar la prestació a la situació de la unitat de convivència en cada moment. En aquest sentit, cal posar de manifest que amb el contingut de la resolució de 19 de maig de 2014 mitjançant la qual es reprèn el pagament de la prestació resulta pràcticament impossible entendre els fonaments en què es basa aquesta decisió. Per tant, el Síndic recorda que les resolucions administratives han d'estar motivades de manera suficient i que, encara que sigui succinta, la motivació ha de ser l'adequada per entendre els fets i fonaments sobre la base dels quals l'Administració adopta una decisió.
D'altra banda, el Departament també ha informat que es va generar un deute a favor de la promotora corresponent a les mensualitats d'agost de 2012 a febrer de 2013. El Síndic recorda que cal comprovar si efectivament queda pendent d'abonar alguna quantia a la promotora i, en cas que sigui així, fer la compensació oportuna amb la deducció que se li fa actualment de l'import mensual, de manera que es regularitzin els pagaments.