Resolució
Q-07639/2011 Disconformitat amb la manca d'atenció i orientació del centre de serveis socials d'Horta

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Inclusió social
Data d'inici 07/12/2011
Data de l'últim moviment 31/12/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca d'atenció i orientació del centre de serveis socials d'Horta tot i que actualment no disposa de cap ingrés econòmic.

Contingut

L'informe de l'Ajuntament de Barcelona indica que el promotor es va adreçar per primera vegada al centre de serveis socials d'Horta el 24 d'octubre de 2011 per tramitar la renda mínima d'inserció. Es va valorar la seva problemàtica i es va considerar que s'emmarcava dins de la situació de problemàtica laboral derivada de la manca o pèrdua de feina, però sense acreditar una dificultat social i d'inserció laboral afegida que requereixi un tipus d'intervenció social continuada. 

Aquest supòsit queda recollit com a supòsit d'exclusió de la renda mínima d'inserció a l'article 4.2 h) del Decret 384/2011, de 30 d'agost.

En vista d'aquesta informació, el Síndic considera que la decisió dels professionals dels serveis socials bàsics de no tramitar la sol·licitud no és correcta.

Segons s'explica, aquesta decisió es fonamenta en els nous requisits establerts per la normativa reguladora de la renda mínima d'inserció per rebre la prestació, segons la modificació normativa que va tenir lloc mitjançant el Decret 384/2011, de 30 d'agost, de desplegament de la Llei 10/1997, de 3 de juliol.

Ara bé, la previsió que es fa a l'article 4 del Decret pel que fa a l'exclusió de persones que presentin només una problemàtica laboral, no és un requisit per a la tramitació de la sol·licitud, ni tan sols per a l'obtenció de la renda mínima d'inserció com a tal.

Convé recordar que la renda mínima d'inserció és una acció integral, que comprèn la possible aplicació de diverses mesures (d'urgència, de suport a la inserció laboral, formatives i econòmiques, entre d'altres). La prestació econòmica és, per tant, una de les prestacions possibles, però no l'única, i l'exclusió de l'article 4.2 del Decret 384/2011 afecta només la prestació econòmica.

D'altra banda, si el que es pretenia indicar és que no es complia el requisit de l'article 4.1 del Decret -que les persones presentin, d'acord amb l'avaluació dels serveis socials bàsics, dificultats d'inserció social i laboral afegides- aquest tampoc no seria per si sol un motiu per no tramitar la sol·licitud.

Cal recordar que la intervenció dels serveis socials bàsics en aquests procediments és essencial, ja que, a banda d'informar i orientar les persones interessades sobre els requisits per accedir a la prestació, els correspon l'elaboració del Pla individual d'inserció i reinserció social i laboral (PIR), d'acord amb el que estableix l'article 9 de la Llei 10/1997, que inclou el diagnòstic de la situació personal i familiar.

Per tant, si un cop valorada la situació el professional encarregat del cas considera que no es reuneixen els requisits establerts i que no és procedent l'elaboració del Pla individual d'inserció, hauria d'elaborar el seu informe en el sentit que tècnicament consideri convenient, a fi i efecte de deixar constància de la seva valoració i, en tot cas, informar-ne de manera veraç i clara la persona interessada. Ara bé, això no pot justificar una negativa a tramitar la sol·licitud, ja que la resolució no correspon als serveis socials bàsics, sinó a un organisme diferent.

Convé recordar també que la Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials, reconeix i regula a l'article 10 el dret a la informació en l'àmbit dels serveis socials, i disposa que totes les persones tenen dret a rebre informació suficient i entenedora sobre els serveis i les prestacions disponibles, els criteris d'adjudicació i les prioritats per rebre'ls; i també a rebre per escrit i, si cal, de paraula, en llenguatge entenedor i accessible, la valoració de llur situació.

Finalment, s'ha d'afegir que, segons informa el promotor de la queixa, s'ha adreçat en diverses ocasions als serveis socials bàsics però no se li ha facilitat cap altre tipus d'ajuda per cobrir les seves necessitats bàsiques.

De conformitat amb això, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Barcelona que prengui les mesures oportunes perquè els serveis socials bàsics concertin nova visita amb el promotor en un termini tan breu com sigui possible, i que tramitin la sol·licitud de renda mínima d'inserció davant la Generalitat de Catalunya.

Igualment, el Síndic suggereix a l'Ajuntament que proveeixi el promotor d'algun tipus d'ajuda per cobrir les seves necessitats bàsiques mentre no percep cap tipus de prestació

Tramitació

Data Administració Tràmit

25/01/2012 Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Sol·licitud d'informació a l'Administració
21/03/2012 Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/07/2012 Ajuntament de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/12/2012 Ajuntament de Barcelona Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/01/2013 Ajuntament de Barcelona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
12/04/2013 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
30/05/2013 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
31/10/2013 Ajuntament de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació
28/01/2014 Ajuntament de Barcelona Irregularitat
29/01/2014 Ajuntament de Barcelona Seguiment finalitzat
29/01/2014 Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Irregularitat
31/01/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/05/2014 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/07/2014 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/07/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
31/10/2014 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
16/12/2014 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
31/12/2014 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom No irregularitat