Resolució
Q-07665/2012 Disconformitat amb l'inici del procediment de revocació d'una subvenció per a la promoció de l'ocupació autònoma

Matèries
Polítiques socials
Treball i pensions
Inserció laboral
Data d'inici 27/11/2012
Data de l'últim moviment 06/03/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'inici del procediment de revocació de la subvenció per a la promoció de l'ocupació autònoma que li va ser atorgada. 

Exposa que una sentència va anul·lar la resolució denegatòria de l'atorgament de la subvenció i va resoldre retrotraure les actuacions al moment immediatament anterior a la denegació de la subvenció. 

El 14 d'agost de 2012, es va resoldre atorgar-li la subvenció i ordenar el pagament condicionat a la resolució final favorable en el procediment de revocació de la subvenció que es va iniciar en aquella mateixa data.

Segons es desprèn de la documentació que aporta, el motiu que fonamenta la revocació és l'incompliment de l'obligació que es recull en l'article 14.a de l'Ordre TRE/123/2009, de 9 de març: ?mantenir l'activitat empresarial i l'alta a la Seguretat Social o equivalent durant almenys tres anys?. 

La promotora informa que l'1 de novembre de 2009 es va donar d'alta a la Seguretat Social i el 31 de juliol de 2010 (després de rebre la resolució del recurs d'alçada contra la denegació) va tramitar la baixa. Posteriorment, l'1 d'abril de 2011, es va donar d'alta en la mutualitat d'un col·legi professional i, per tant, l'actuació de la persona interessada ha estat orientada a mantenir els compromisos que va adoptar. Per tot això, el Síndic entén que aquest incompliment no hauria de suposar una revocació total de la subvenció.

Contingut

Un cop estudiat el contingut de la informació tramesa pel Departament d'Empresa i Ocupació, el Síndic fa les consideracions següents: 

Certament, les persones beneficiàries de la concessió de les subvencions per a la promoció de l'ocupació han de justificar el compliment de la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció i l'aplicació dels fons percebuts, mitjançant la presentació de la documentació corresponent. 

En el cas d'incompliment, llevat que s'acreditin causes alienes a la voluntat de les persones beneficiàries, i sempre que s'acrediti una actuació inequívocament tendent a la satisfacció dels seus compromisos, s'obliga al reintegrament de la subvenció percebuda de forma proporcional al temps que resti per al compliment dels tres anys. 

El Síndic ja ha suggerit amb anterioritat al Departament d'Empresa i Ocupació que flexibilitzi els terminis i faci una interpretació més benèvola de la normativa perquè les persones afectades puguin aportar qualsevol mitjà de prova atesa la precària situació econòmica en què es troben després de veure frustrades les seves expectatives.  

Tot i això, el Departament no ha informat sobre l'estat de tramitació del procediment de revocació ni sobre si finalment s'ha portat a terme la revocació total o parcial de la subvenció. 

Cal tenir present que en aquest cas la persona interessada es va mantenir vuit mesos d'alta a la Seguretat Social com a autònoma i es va donar de baixa després de rebre la resolució desestimatòria del recurs d'alçada contra la denegació de l'ajut atès que no havia complert amb les obligacions tributàries amb l'Estat.

Tot i que la persona interessada va presentar les al·legacions corresponents per posar de manifest l'error de l'Agència Tributària, es va veure obligada a iniciar un procediment contenciós administratiu que, per sentència de 19 de març de 2012, va confirmar aquest error. Tot i que la persona interessada va intentar que es corregís l'error per via dels recursos administratius, no ho va aconseguir, de manera que es va veure abocada a corregir l'errada per mitjà dels tribunals de justícia. 

D'altra banda, l'1 d'abril de 2011 la promotora es va donar d'alta en la mutualitat d'un col·legi professional. Per tant, si bé la persona interessada no va complir la totalitat dels seus compromisos, la devolució de la subvenció hauria de ser proporcional al temps que resti per al compliment dels tres anys en què no es va mantenir d'alta en la Seguretat Social o bé en la mutualitat d'un col·legi professional.

D'una lectura rígida del paràgraf segon de l'article 17.1 de l'Ordre TRE/123/2009 es desprèn que la durada mínima hauria de ser de dos anys. No obstant això, malgrat que la persona interessada no pugui acreditar la durada mínima, sí que es pot acreditar que l'actuació de la persona interessada era inequívocament tendent a complir el seu compromís. Per tot això, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació que valori la possibilitat de revisar l'import que s'ha de retornar a la persona interessada per tal que sigui proporcional al temps que aquesta persona va mantenir les seves obligacions.

Tramitació

Data Administració Tràmit

25/01/2013 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
26/02/2013 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/09/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació
15/10/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
05/03/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Irregularitat
05/03/2014 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Irregularitat
06/03/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Seguiment finalitzat