Resolució
Q-07690/2013 Queixa sobre l'atenció dels alumnes amb sordesa, especialment pel que fa a les oportunitats d'accés a la modalitat educativa bilingüe

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Necessitats educatives especials
Data d'inici 28/10/2013
Data de l'últim moviment 02/02/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Economia i Coneixement Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La persona interessada es queixa de sobre l'atenció dels alumnes amb sordesa, especialment pel que fa a les oportunitats d'accés a la modalitat educativa bilingüe, que incorpora no només les llengües orals i escrites oficials, sinó també la llengua de signes catalana com a matèria d'estudi i llengua vehicular en la comunicació i l'accés al currículum acadèmic.

Contingut

L'ordenament jurídic estableix el dret de qualsevol alumne amb sordesa a optar per una modalitat educativa bilingüe en el marc d'un sistema educatiu inclusiu, i també el deure dels poders públics de promoure l'ús de la llengua de signes catalana.

En aquest marc jurídic, la llengua de signes catalana està especialment protegida i promoguda com a llengua vehicular als ensenyaments reglats.

D'una banda, l'Estatut d'autonomia de Catalunya estableix en l'article 50.6 ?que els poders públics han de garantir l'ús de la llengua de signes catalana i les condicions que permetin d'assolir la igualtat de les persones amb sordesa que optin per aquesta llengua, que ha d'ésser objecte d'ensenyament, protecció i respecte?.

En aquesta línia, la Llei 17/2010, del 3 de juny, de la llengua de signes catalana, preveu, amb caràcter general, ?que les persones sordes i sordcegues signants tenen garantit el dret a usar la llengua de signes catalana en l'àmbit de les administracions públiques catalanes? (art. 4) i ?insta els serveis públics a garantir la informació a les mares, els pares o els tutors d'infants sords i sordcecs sobre les modalitats educatives disponibles per a llur escolarització, perquè puguin escollir lliurement entre la modalitat educativa oral, en què la llengua oral és la llengua vehicular, o la modalitat educativa bilingüe, en què la llengua de signes catalana és la llengua vehicular, juntament amb l'aprenentatge de les llengües oficials a Catalunya? (art. 5).

Malgrat que l'ordenament jurídic estableix el dret de les persones amb sordesa a la modalitat bilingüe oral i el deure de les administracions de promoure l'ús de la llengua de signes catalana, les dades aportades pel Departament d'Ensenyament i per les universitats catalanes posen de manifest que la modalitat educativa bilingüe té una presència clarament limitada, si es té en compte la seva prevalença en l'escolarització de l'alumnat amb sordesa.

Pel que fa a la informació sobre la llengua de signes i la modalitat bilingüe, el Departament d'Ensenyament assegura que els CREDA, que són els serveis de suport als centres educatius a l'alumnat amb greus dificultats d'audició, llenguatge i/o comunicació, proporcionen a totes les famílies informació sobre ambdues modalitats, a través d'una informació àmplia i completa i tècnicament fonamentada i ajustada a les necessitats de l'alumne, a la voluntat de la família, a la realitat social i cultural i als coneixements tecnològics actuals. Els pares trien lliurement l'opció que consideren més adequada, després de rebre l'orientació dels professionals de l'EAP i dels professionals dels CREDA, i de visitar els centres escolars corresponents. El Departament d'Ensenyament també assegura que la provisió de professionals en el sistema educatiu garanteix aquesta opció per qualsevol de les dues modalitats educatives, oral o bilingüe. 

Amb tot, el Síndic recorda que aquesta tria pot estar condicionada per la distribució territorial de la modalitat d'escolarització que ofereixen els centres d'agrupament d'alumnat amb sordesa. El fet que no hi hagi centres d'agrupament bilingües a la majoria de comarques de Catalunya pot determinar la tria per la modalitat oral. Les dificultats per cobrir l'horari lectiu amb el servei d'interpretació, la tendència dels CREDA a orientar cap una determinada modalitat educativa o el fet que hi hagi CREDA sense professionals bilingües també poden condicionar l'opció feta per les famílies.

D'altra banda, les dades facilitades per les diferents universitats no evidencien l'existència d'estudiants que no puguin accedir a la modalitat educativa bilingüe perquè totes les sol·licituds d'intèrpret han estat aprovades amb una cobertura de les assignatures estudiades. 

Tot i això, les dades disponibles també evidencien la baixa presència d'alumnat que fa ús del servei d'interpretació en llengua de signes, fet que podria indicar dèficits de promoció i normalització de la llengua de signes catalana com a llengua vehicular als ensenyaments universitaris, de promoció de la modalitat educativa bilingüe a les universitats i de coneixement entre els mateixos estudiants de les possibilitats d'accés a un servei d'interpretació, entre d'altres.

Així doncs, en vista d'aquestes consideracions, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament:

1. Que garanteixi la provisió territorial de centres d'agrupament amb modalitat educativa bilingüe. 

2. Que asseguri la formació dels professionals dels CREDA en la llengua de signes catalana.

3. Que informi activament, d'acord amb l'article 5 de la Llei 17/2010, del 3 de juny, de la llengua de signes catalana, els alumnes i les seves famílies sobre les modalitats educatives disponibles en els ensenyaments obligatoris i postobligatoris i sobre la possibilitat d'accedir a un servei d'interpretació per si s'opta per la modalitat educativa bilingüe.

4. Que garanteixi la cobertura de les necessitats d'intèrprets en llengua de signes catalana de l'alumnat amb sordesa que opta per la modalitat educativa bilingüe durant la seva jornada escolar.

5. Que proporcioni a aquesta institució les dades evolutives d'alumnat amb sordesa en centres ordinaris de no agrupament escolaritzats en modalitat oral i en modalitat bilingüe per comarca i també les dades evolutives d'intèrprets contractats i hores contractades en els darrers cursos.

El Síndic també demana al Departament d'Economia i Coneixement:

1. Que doni continuïtat al programa UNIDISCAT, amb el finançament corresponent.

2. Que informi activament, d'acord amb l'article 5 de la Llei 17/2010, del 3 de juny, de la llengua de signes catalana, els estudiants sobre les modalitats educatives disponibles en els estudis universitaris i sobre la possibilitat d'accedir a un servei d'interpretació per si s'opta per la modalitat educativa bilingüe.

Tramitació

Data Administració Tràmit

27/11/2013 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
27/11/2013 Secretaria d'Universitats i Recerca Sol·licitud d'informació a l'Administració
15/01/2014 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
15/01/2014 Secretaria d'Universitats i Recerca Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/01/2014 Departament d'Economia i Coneixement Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/07/2014 Departament d'Economia i Coneixement Resolució pendent d'acceptació
17/07/2014 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
01/09/2014 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
01/09/2014 Departament d'Economia i Coneixement Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
17/10/2014 Departament d'Economia i Coneixement No irregularitat
20/10/2014 Secretaria d'Universitats i Recerca No irregularitat
08/01/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
30/01/2015 Departament d'Ensenyament Irregularitat
30/01/2015 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Irregularitat
02/02/2015 Departament d'Economia i Coneixement Seguiment finalitzat
02/02/2015 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat

Expedients Relacionats

Q-07437/2013
Q-07695/2013