Resolució
Q-07750/2011 Disconformitat amb diverses qüestions relatives a les tasques d'una professora de la branca sanitària de la formació professional a l'institut Pedraforca de l'Hospitalet de Llobregat

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Funció pública
Data d'inici 12/12/2011
Data de l'últim moviment 23/11/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa, professora tècnica de la branca sanitària de la formació professional amb destinació definitiva a l'institut Pedraforca de l'Hospitalet de Llobregat, manifesta la seva disconformitat amb diverses mesures que s'han pres al centre en relació amb les seves funcions. Considera que és víctima d'assetjament laboral i considera que el Departament d'Ensenyament no actua per corregir-ho, tot i les seves denúncies.

Contingut

De l'estudi de tota la informació i la documentació de què es disposa, en deriven les consideracions següents:

1. El trastorn d'ansietat generalitzada amb aspectes depressius associats que pateix la persona interessada s'atribueix, segons la Inspecció de Treball, a l'exposició d'aquesta persona a riscos psicosocials, que es van posar de manifest en l'avaluació duta a terme per la Secció de Prevenció dels Serveis Territorials, la qual va considerar nocives les relacions personals de la persona interessada amb els companys de feina i l'equip directiu de l'institut, i que es van objectivar en la inexistència de protocols per gestionar les situacions de riscos psicosocials fins a la data de l'avaluació. La Inspecció considera que tot això ha generat la situació d'estrès laboral que ha provocat la baixa mèdica de la persona interessada.

La situació d'estrès laboral, la síndrome d'esgotament físic mental, l'exercici abusiu del poder empresarial o les situacions de conflicte laboral són figures properes a l'assetjament psicològic i contra les quals cal adoptar mesures per millorar el clima laboral. No es consideren, però, assetjament psicològic o moral.

2. El Síndic no pot concloure si hi va haver o no assetjament en les actuacions denunciades per la persona interessada. Per tant, la intervenció d'aquesta institució se centra en la supervisió de l'actuació dels Serveis Territorials d'Ensenyament a Barcelona Comarques un cop efectuada la denúncia de la persona interessada sobre l'assetjament psicològic o moral que patia a la feina, la qual s'ha posat de manifest que no va ser, si més no, prou diligent.

Concretament, el temps transcorregut entre la data de sol·licitud d'activació del protocol per part de la persona interessada, el 30 de desembre de 2010, i la remissió d'aquesta sol·licitud a la Secció de Prevenció de Riscos Laborals, el 28 de març de 2011, vulnera els criteris establerts a la Instrucció 2/2010, més concretament el principi de celeritat.

3. La manca de tramesa de la documentació demanada pel Síndic a l'Administració per poder conèixer quins van ser els factors determinants que van permetre a la Secció de Prevenció arribar a la conclusió que no hi havia indicis d'assetjament, ha estat excusada a l'empara del principi de confidencialitat i del tractament de la documentació utilitzada en la investigació com a informació reservada.

Tot i això, el Síndic recorda que d'acord amb l'article 11 de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, les dades personals objecte del tractament només poden ser comunicades a un tercer per al compliment de finalitats directament relacionades amb les funcions legítimes del cedent i del cessionari amb el consentiment previ de la persona interessada. Aquest consentiment no és necessari, però, quan la comunicació que s'hagi d'efectuar tingui com a destinatari, entre d'altres, institucions autonòmiques amb funcions anàlogues a les del Defensor del Poble, com en aquest cas.

4. Després de tramitar el protocol que va concloure la inexistència d'assetjament però l'existència d'altres conflictes, com ara una situació de risc psicosocial, es va aconsellar la mediació com a mesura per incidir en el termini més breu possible per garantir que en tot moment les relacions interpersonals es duguessin a terme de manera respectuosa.

Els Serveis Territorials han informat el Síndic que l'equip directiu va acceptar la mesura i que amb la persona interessada es va arribar a l'acord que respondria si estava disposada a acceptar o no la mediació. Si bé el Síndic disposa del document que acredita que la promotora de la queixa va adreçar un escrit a la cap de la Secció de Prevenció per demanar explicacions i garanties sobre la mediació proposada i qüestionar-ne l'efectivitat, el cert és que l'Administració no ha proporcionat còpia de la resposta que va donar a la persona interessada, la qual cosa fa pensar que, probablement, aquesta resposta no es va arribar a notificar a aquesta persona.

De la mateixa manera, s'ha demanat als Serveis Territorials la documentació acreditativa de la tramitació del recurs d'alçada que la persona interessada va formular i en què manifestava la seva disconformitat amb el resultat de la investigació, i tampoc s'ha atès aquest requeriment.

El Síndic manifesta que si bé el resultat de la investigació duta a terme no té el caràcter d'un acte administratiu i, per tant, no és susceptible de recurs, no és menys cert que d'acord amb el Codi de bones pràctiques administratives impulsat per aquesta institució l'Administració té l'obligació de donar resposta escrita a les qüestions que les persones li plantegin també per escrit, tant en el marc d'un procediment administratiu com quan formulin suggeriments, propostes, queixes o demandes d'informació.

5. El protocol impulsat per la promotora de la queixa disposa de forma expressa que ?la informació generada i aportada per les actuacions és de caràcter de confidencial?.

Tot i això, el Síndic va informar els Serveis Territorials que disposa de la transcripció de l'acta del Consell Escolar de l'institut Pedraforca de 6 de juliol de 2011 en què consta que la directora del centre va manifestar que ?la conclusió de l'informe del Departament d'Ensenyament sobre la demanda presentada per la persona interessada per situació de risc laboral al centre és que no hi ha assetjament laboral?.

Aquestes paraules, pronunciades davant la presència dels membres que integren el Consell Escolar i recollides en l'acta, suposen la revelació de la informació generada per les actuacions dutes a terme durant la investigació realitzada en compliment del protocol.

Igualment, amb aquesta revelació pública va quedar de manifest que la promotora havia impulsat un protocol mitjançant una denúncia per assetjament, de manera que es va vulnerar el deure de confidencialitat i de sigil·li que hauria d'haver complert la directora del centre.

D'acord amb les consideracions anteriors, el Síndic suggereix al Departament d'Ensenyament:

1. Que els òrgans del Departament que han d'intervenir en la tramitació dels protocols en matèria d'assetjament psicològic i altres discriminacions adoptin totes les mesures oportunes per tal de garantir el compliment dels termes, els terminis i l'ús dels instruments establerts amb aquesta finalitat.

2. Que mentre no s'incorporin mesures per determinar la responsabilitat disciplinària per vulneració del deure de confidencialitat de les persones que intervinguin en la tramitació del protocol per a la prevenció, la detecció, l'actuació i la resolució de les situacions d'assetjament psicològic, es faci ús, si escau, de les que disposa el Reglament de règim disciplinari de la funció pública de l'Administració de la Generalitat de Catalunya.

3. Que, en ocasió de la tramitació d'altres queixes amb el mateix fonament que aquesta, el Departament proporcioni al Síndic tota la documentació i la informació requerides amb relació a la tramitació del protocol, atesa la confidencialitat de les actuacions que duu a terme el Síndic de Greuges i l'obligació legalment establerta per a les administracions en l'article 26 de la Llei 24/2009, de 23 de desembre, del Síndic de Greuges.

4. Que s'endeguin totes les mesures a l'abast del Departament per tal de prevenir de forma eficaç l'existència de riscos psicosocials, ja sigui per mitjà de l'avaluació d'aquests riscos o per mitjà de formació específica per potenciar les relacions personals positives i la integració del personal dels centres.

5. Que, tan bon punt finalitzi la situació de baixa laboral de la persona interessada, es faci efectiu el pla d'acollida específic que el Departament proposa, i que s'informi la persona interessada de forma expressa de les mesures d'organització i funcionament que s'hagin implementat, per tal de fer-la partícip de tots els canvis i totes les novetats que s'hagin produït des que va agafar la baixa.

6. Que es faciliti i fomenti la participació de la persona interessada en qualsevol dels programes formatius i les comissions creades al centre amb la finalitat de reduir els riscos detectats en l'avaluació de riscos psicosocials efectuada, amb la supervisió de la Inspecció educativa i el Servei de Prevenció.

Tramitació

Data Administració Tràmit

17/02/2012 Serveis Territorials d'Ensenyament a Barcelona Comarques Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/04/2012 Serveis Territorials d'Ensenyament a Barcelona Comarques Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/05/2012 Serveis Territorials d'Ensenyament a Barcelona Comarques Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/09/2012 Serveis Territorials d'Ensenyament a Barcelona Comarques Sol·licitud d'informació a l'Administració
22/01/2013 Serveis Territorials d'Ensenyament a Barcelona Comarques Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/01/2013 Serveis Territorials d'Ensenyament a Barcelona Comarques Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/03/2013 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
15/05/2013 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
01/07/2013 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
12/07/2013 Departament d'Ensenyament Vulneració
15/07/2013 Departament d'Ensenyament Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
24/01/2014 Departament d'Ensenyament Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
08/04/2014 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
30/04/2014 Departament d'Ensenyament Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
03/02/2015 Departament d'Ensenyament Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
22/09/2015 Departament d'Ensenyament Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
23/11/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració