Resolució
Q-07902/2011 Disconformitat amb un tall de subministrament del servei de gas per part d'Endesa

Matèries
Consum
Gas
Data d'inici 16/12/2011
Data de l'últim moviment 28/11/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

ENDESA Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el tall de subministrament del servei de gas per part d'Endesa

Exposa que el dia 1 de desembre de 2011 va comprovar que no tenia servei de gas al seu domicili. Va trucar al servei d'atenció al client d'Endesa i li van dit que s'havien emportar el comptador i havien tallat el subministrament de gas perquè tenia dos rebuts impagats. 

Va intentar posar una reclamació, però la van informar que primer hauria de pagar els dos rebuts i després podria interposar la reclamació. 

El dia 2 de desembre de 2011 va pagar els rebuts pendents i li van comunicar que en un màxim de cinc dies tornaria a tenir el servei de gas restablert. No obstant això, un mes després encara no tenia accés al servei de gas.

Contingut

El Síndic recorda a Endesa que l'article 57.1 del Reial decret 1434/2002, de 27 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions de gas natural, estableix que ?l'empresa distribuïdora pot suspendre el subministrament a consumidors privats a tarifa quan hagin transcorregut almenys dos mesos des que els hagi estat requerit fefaentment el pagament i no s'hagi fet efectiu. A aquests efectes, el requeriment es practica mitjançant tramesa, a l'adreça que a efectes de comunicació figuri al contracte de subministrament a tarifa, per qualsevol mitjà que permeti tenir constància de la recepció per l'interessat o el seu representant, així com de la data, identitat i contingut, i l'empresa distribuïdora està obligada a conservar en poder seu l'acreditació de la notificació efectuada. En el cas que es rebutgi la notificació, s'han d'especificar les circumstàncies de l'intent de notificació i es té per efectuat el tràmit. Aquesta comunicació ha d'incloure el tràmit d'interrupció del subministrament per impagament i ha de precisar la data a partir de la qual s'interromprà si no s'abonen anteriorment les quantitats degudes?.

En aquest cas, s'observa que l'avís de suspensió del subministrament tramés al client no ha estat correctament notificat, atès que ni el client ni cap persona que el pugui representar signa l'avís, fet que no permet tenir constància de la manca de pagament de les factures del servei del gas. Únicament apareix en l'acusament de recepció una anotació de caducat i retornat, sense que figurin les circumstàncies de l'intent de notificació, tal com s'estableix en la normativa reguladora. 

Per aquest motiu, el Síndic suggereix a Endesa que abans de tallar el subministrament del servei hi hagi la constància que s'ha notificat de manera fefaent al client l'adopció d'aquesta mesura, i que se li indiqui la data en què es produirà la suspensió, si prèviament no s'ha pagat el deute pendent.

Tramitació

Data Administració Tràmit

03/01/2012 ENDESA Sol·licitud d'informació a l'Administració
28/02/2012 ENDESA Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
29/02/2012 ENDESA Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
14/03/2012 ENDESA Sol·licitud d'informació a l'Administració
20/03/2012 ENDESA Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/06/2012 ENDESA Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
05/09/2012 ENDESA Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
26/10/2012 ENDESA Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
27/11/2012 ENDESA Resolució
28/11/2012 ENDESA Seguiment finalitzat