Resolució
Q-07964/2013 Queixa relativa a l'atenció rebuda al servei d'urgències de l'Hospital General de Manresa

Matèries
Polítiques socials
Salut
Gestió dels recursos sanitaris
Data d'inici 11/11/2013
Data de l'últim moviment 29/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Contingut

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'atenció que es va prestar a la seva mare quan va acudir al servei d'urgències de l'Hospital General de Manresa perquè patia un fort dolor al genoll dret.

Explica que després d'esperar durant cinc hores, li van fer una radiografia i, com que amb aquesta prova no es va poder fer un diagnòstic definitiu, el metge va indicar que caldria fer una ecografia. En aquell mateix moment la van incloure a la llista d'espera per fer-li aquesta prova diagnòstica, però la promotora mostra el seu malestar perquè tot i que el doctor li va indicar que podria tractar-se d'un trencament del tendó, no li van fer l'ecografia en aquell moment i li van donar l'alta hospitalària.

A més, la promotora es queixa perquè malgrat l'estat en què es trobava la seva mare va haver d'esperar gairebé set hores perquè una ambulància la dugués al seu domicili.

Pel que fa a l'atenció prestada a la persona interessada, el Síndic no aprecia una actuació irregularitat per part dels professionals ni del centre en què va ser atesa quan no se li va practicar l'ecografia que li van prescriure en aquell mateix moment, atès que s'ha informat que es van dur a terme les actuacions oportunes per tractar el procés agut amb què va acudir al centre, amb la finalitat de disminuir tant la inflamació com el dolor que patia. 

Pel que fa a la demora en el transport sanitari, l'empresa adjudicatària del servei conclou que el temps que va transcórrer entre l'activació i la finalització del servei en aquest cas concret va ser de quatre hores i quaranta-set minuts, i que "una demora de quatre hores queda recollida dins el temps considerat pels serveis de transport sanitari no urgents no programats que estableix la Instrucció 03/2006". 

En aquest sentit, cal esmentar en primer lloc que efectivament la instrucció 03/2006, quan es refereix al transport sanitari no urgent i no programat, determina que aquest tipus de transport s'ha de dur a terme en un temps màxim de quatre hores des que es demana. Val a dir que, en opinió del Síndic, les quatre 4 hores són un temps a què no s'hauria d'arribar i que s'estableix com a llindar que no s'ha de superar, mentre que la interpretació que en fa l'empresa adjudicatària de transport sanitari sembla que apunta que la demora de quatre hores és un temps acceptable i acceptat. D'acord amb això, doncs, resulta evident que en aquest cas es va superar amb escreix el termini màxim que estableix la Instrucció per dur a terme aquest tipus de transport.

Dit això, cal recordar en segon lloc la necessitat que el Servei Català de Salut, com a responsable de la prestació dels serveis sanitaris als ciutadans, dugui a terme les activitats de control i supervisió de les entitats proveïdores del servei de transport sanitari, de manera que es faci un control rigorós i continu de l'eficàcia i la qualitat del servei i del compliment dels estàndards de qualitat prèviament fixats.

De conformitat amb això, el Síndic demana al Departament de Salut que adopti les mesures necessàries per tal d'investigar si les anomalies exposades en aquest cas responen a circumstàncies puntuals, o bé si es produeixen de manera freqüent o reiterada en el servei gestionat per aquest proveïdor, i que investigui també el compliment d'altres requisits o condicions de funcionament exigibles en la prestació del servei. Igualment, li demana que valori l'adequació dels mitjans destinats i la qualitat del servei prestat per l'empresa proveïdora, i que adopti les mesures necessàries per tal de garantir el funcionament correcte d'aquest servei públic i l'atenció adequada als ciutadans que en són usuaris.

Posteriorment, el Departament ha informat que per a l'exercici 2014, es va sol·licitar a l'empresa responsable de la prestació del servei en aquest àmbit territorial que garantís que el 90% dels serveis no urgents no programats s'efectuessin amb un temps de demora no superior a dues hores, i aquesta demanda es va incloure com a un objectiu de la part variable del seu contracte. Com a resultat d'això, del total dels serveis d'aquest tipus que s'han dut a terme, el 95,40% s'han efectuat en menys de dues hores.

Tramitació

Data Administració Tràmit

29/11/2013 Servei Català de la Salut SCS Sol·licitud d'informació a l'Administració
14/01/2014 Servei Català de la Salut SCS Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
24/03/2014 Departament de Salut Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/10/2014 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/04/2015 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació
08/06/2015 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
25/08/2015 Departament de Salut Resposta a la resolució pendent d'acceptació
24/12/2015 Departament de Salut Irregularitat
28/12/2015 Servei Català de la Salut SCS Irregularitat
29/12/2015 Departament de Salut Seguiment finalitzat