Resolució
Q-07997/2011 Disconformitat amb la decisió del Departament d'Ensenyament de no construir el nou edifici d'una escola de la Canonja i de fusionar les dues escoles del municipi

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 20/12/2011
Data de l'últim moviment 29/10/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa, en representació de l'associació de mares i pares de l'escola Abril del municipi de la Canonja, manifesta la seva disconformitat amb la decisió del Departament d'Ensenyament de no construir el nou edifici per a l'escola Abril i de fusionar les dues escoles del municipi, l'escola Abril i l'escola La Canonja.

Entre altres coses, consideren que els arguments que dóna l'Administració educativa en relació amb l'evolució demogràfica al municipi no són ajustats; que la fusió dels dos centres pot portar problemes de massificació a l'escola La Canonja, i que els projectes educatius dels dos centres són molt diversos.

Contingut

De l'informe tramès pel Departament d'Ensenyament es desprèn que la projecció de futur que ha fet el Departament està feta a partir de dades extrapolades de la dinàmica demogràfica del municipi de Tarragona, atès que en el passat la Canonja no constituïa un municipi independent. En aquest sentit, doncs, convindria valorar si hi ha elements que fan pensar que el municipi de la Canonja tindrà un comportament de la demografia educativa diferent al de Tarragona. 

Així doncs, el Síndic demana que el Departament d'Ensenyament analitzi i valori aquestes consideracions, per si amenacen la validesa de la projecció de futur realitzada sobre les necessitats d'escolarització al municipi de la Canonja. 

L'informe del Departament d'Ensenyament també exposa que l'escola La Canonja té capacitat per acollir fins a quatre grups per nivell sense perdre les condicions necessàries per garantir un ensenyament de qualitat. El Síndic interpreta, doncs, que, sense aquesta previsió d'increment d'alumnat, l'escola Abril no s'hagués creat, atès que l'escola La Canonja tenia la possibilitat d'escolaritzar el conjunt de l'alumnat de la zona (tres grups).

Des d'aquest punt de vista, atès que el tancament d'un centre que s'havia creat tres anys abans podria ser indicatiu d'alguna mala pràctica en la planificació escolar per part de l'Administració educativa, el Síndic demana que el Departament d'Ensenyament analitzi la manera com s'han previst les necessitats d'escolarització al municipi, i com es preveuen en l'actualitat, per si hi ha aspectes susceptibles de millora en el futur. 

El Síndic també demana conèixer els criteris de planificació escolar sobre la base dels quals es va crear l'escola Abril i, sobretot, si aquesta creació estava fonamentada també per la voluntat de reduir la grandària de l'escola La Canonja.

D'altra banda, convé destacar que la mesura d'integrar els dos centres es fa en el marc del manament del Departament d'Ensenyament de programar l'oferta educativa, tal com estableix la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació. 

Pel que fa a la programació de l'oferta, tant la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, com la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, fan referència a la necessitat d'harmonitzar els drets individuals amb l'obligació de les administracions públiques de garantir el dret de tots a l'educació en centres que compleixin condicions de qualitat i equitat. 

Des d'aquesta perspectiva, el Síndic no aprecia cap actuació irregular per part del Departament d'Ensenyament, ja que aquesta administració pot adoptar la decisió d'integrar centres en el marc de les seves competències i la integració no malmet necessàriament les condicions de qualitat i equitat en què els alumnes estaran escolaritzats a partir del curs 2012/2013.

En l'informe rebut, el Departament d'Ensenyament exposa que la integració dels dos centres no suposa un problema de pèrdua dels espais necessaris per garantir la qualitat de l'oferta educativa (biblioteca, aula d'educació especial, psicomotricitat, etc.), ni tampoc un problema de massificació, tenint en compte les projeccions d'escolarització a deu anys ja exposades, que no superen els tres grups per nivell, i també atès que les dues escoles acullen alumnat procedent de poblacions veïnes que no han de tenir-se en compte com a necessitat d'escolarització futura atesa la recent municipalitat de la Canonja.

Tot i això, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que col·labori amb la direcció del centre per garantir la reorganització interna dels espais de l'escola La Canonja a fi de vetllar per un funcionament adequat de l'activitat escolar a inici de curs 2012/2013.

Finalment, per justificar el desacord amb la integració d'ambdues escoles, la persona interessada apel·la al dret de llibertat d'elecció de centre i al fet que les famílies van optar per un determinat projecte educatiu en el moment de triar centre, circumstància que es veu alterada per l'actual procés d'integració de l'escola Abril i l'escola La Canonja. 

En aquest sentit, el mateix Departament d'Ensenyament reconeix que s'aprecien diferències metodològiques entre les dues escoles en el tractament donat al desenvolupament del currículum d'educació infantil, especialment pel que fa a la dinàmica de relació amb les famílies per part del professorat i respecte a la metodologia d'ensenyament i a l'ús de material escolar.

En vista d'aquest fet, convé recordar que l'ordenament jurídic, si bé ha de garantir la llibertat d'elecció de centre, no reconeix el dret de l'alumnat i les seves famílies a un determinat projecte educatiu, ni tampoc que aquest projecte educatiu hagi de romandre inalterable al llarg del temps. Tot i això, el Decret 102/2010, de 3 d'agost, d'autonomia dels centres educatius exposa que les famílies i la resta de persones membres de la comunitat escolar tenen dret a conèixer el projecte educatiu del centre, per la qual cosa el centre ha de mantenir-lo a disposició de totes les persones membres de la comunitat educativa i facilitar-los-en el coneixement.

En aquest context, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que informi les famílies sobre el nou projecte educatiu de centre que resulti de la integració de l'escola Abril i l'escola La Canonja, respectant en la mesura que sigui possible els trets principals dels projectes educatius originals, i que aquest nou projecte sigui aprovat en el marc del nou consell escolar de centre. 

En el cas que el consell escolar de l'escola La Canonja no tingui previst renovar la seva composició després del procés d'integració sofert, a fi d'adequar l'elecció de representants a la nova realitat del centre el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que busqui la manera de garantir la participació de les famílies i de la resta de membres de la comunitat escolar de l'escola Abril sobre la configuració del nou projecte educatiu, encara que sigui per mitjà del consell escolar de l'escola actualment en funcionament.

En aquest sentit, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que la Inspecció educativa continuï vetllant per tal que aquest procés d'integració dels projectes educatius de centre es faci amb èxit.

Tramitació

Data Administració Tràmit

11/01/2012 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
24/04/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
14/05/2012 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/08/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
10/09/2012 Departament d'Ensenyament Resolució
29/10/2012 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat