La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la denegació de l'ajut de menjador escolar al seu fill, alumne d'un institut de Lloret de Mar.
Exposa que la seva situació socioeconòmica és precària, que viu a 19 km de l'escola i que no pot recollir el seu fill al migdia ni sufragar el cost del servei de menjador escolar.
De l'informe del Consell Comarcal de la Selva es desprèn que l'ajut que rebia el fill de la promotora ha estat denegat perquè l'Administració comarcal considera que no disposa de cap document acreditatiu de la situació familiar, del canvi de domicili o de possibles altres ingressos familiars, i també perquè no consta en la petició cap informe dels serveis socials de Lloret de Mar que acrediti la situació real de la família i que les dades es corresponen a la realitat socioeconòmica de la peticionària.
Les bases per a l'adjudicació dels ajuts per als usuaris del servei de menjador escolar durant el curs 2012/2013 estableixen que els sol·licitants han d'aportar ?informe dels serveis socials d'atenció primària sobre la situació de necessitat del menor o problemàtica familiar, si escau?. Aquestes bases, però, també exposen que ?en el supòsit que les dades siguin incompletes, no es valoraran les que no es presentin. Si la informació que manca és bàsica se sol·licitarà a l'interessat que la presenti en el termini màxim de quinze dies?.
En aquest sentit, el Síndic considera que la persona interessada aporta informació sobre la percepció d'una renda mínima d'inserció, circumstància que denota una situació de risc social acreditada. Alhora, el Síndic també considera que l'Administració comarcal disposa d'informació acreditativa de la seva situació familiar corresponent al curs anterior, en què la persona interessada va ser beneficiària d'un ajut parcial.
Des d'aquesta perspectiva, i atès que l'objectiu prioritari és garantir el dret a la igualtat d'oportunitats en l'accés al servei de menjador escolar, el Síndic considera que, si bé les dades aportades per la persona interessada semblen incompletes, hi ha indicis que la situació socioeconòmica del fill de la promotora és susceptible de justificar la percepció d'un ajut individual de menjador escolar.
Tot i això, el Consell Comarcal de la Selva no li atorga puntuació per raó de la seva condició econòmica, la qual cosa indica que es posa en qüestió la veracitat de les dades referides a la declaració jurada aportada per la persona interessada (com a documentació obligatòria), i ho fa sense sol·licitar informació addicional.
Per tant, s'entén que si el Consell Comarcal de la Selva no dóna credibilitat a la declaració jurada d'ingressos familiars, i atès que aquesta decisió suposa deixar sense beca de menjador a un infant que suposadament està en situació de pobresa, aquesta actuació hauria de comportar l'aplicació del punt 5.2. de l'Ordenança reguladora per a l'adjudicació dels ajuts individuals de menjador per als usuaris del servei durant el curs 2012/13, en el sentit de, o bé sol·licitar a la persona interessada la documentació acreditativa dels ingressos i també, si així ho considera, l'informe social, o bé consultar directament des del Consell Comarcal la situació econòmica de l'infant amb els serveis socials municipals.
En vista d'aquestes consideracions, doncs, el Síndic demana al Consell Comarcal de la Selva que sol·liciti a la persona interessada (o alternativament als serveis socials de Lloret) la documentació acreditativa de la situació socioeconòmica de la família afectada, especialment dels ingressos familiars, que ha de ser lliurada en el termini de quinze dies previst en les bases, o que, alternativament, doni credibilitat a les dades aportades per la persona interessada en la declaració jurada.