Resolució
Q-08076/2015 Queixa relativa al procediment de devolució de la taxa abonada en concepte d'euro per recepta

Matèries
Polítiques socials
Salut
Prestacions sanitàries
Data d'inici 17/09/2015
Data de l'últim moviment 13/01/2016
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

La promotora de la queixa exposa que, tot i haver presentat una sol·licitud de retorn de la taxa de l'euro per recepta ja fa mesos, encara no se li ha fet efectiva la devolució ni ha obtingut cap resposta a la seva sol·licitud. 

El Síndic recorda que les normes generals de l'activitat administrativa que conté la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, determinen que l'Administració està obligada a dictar resolució expressa en tots els procediments i a notificar-la sigui quina sigui la seva forma d'iniciació, i que el termini màxim per notificar-la és el que fixi la norma reguladora del procediment corresponent (que no pot superar els sis mesos, amb les excepcions que es preveuen). De manera expressa, s'especifica que quan les normes reguladores dels procediments no fixin el termini màxim, aquest és de tres mesos a comptar des de la data en què la sol·licitud hagi tingut entrada al registre de l'òrgan competent per tramitar-la en aquells casos en què el procediment s'ha iniciat a instància de la persona interessada, com passa en aquest cas.

La Llei també recull que, en tot cas, les administracions públiques han d'informar les persones interessades del termini màxim normativament establert per a la resolució i la notificació dels procediments, i també dels efectes que pugui produir el silenci administratiu.

No obstant això, el procediment establert per al retorn de la taxa de l'euro per recepta no s'ha fet d'acord amb aquestes normes, i ha consistit, únicament, a elaborar un formulari sense cap altra indicació: ni s'ha previst l'emissió de resolució, ni s'ha fixat el termini per resoldre, ni s'ha determinat quins són els efectes que té el silenci de l'Administració, entre altres qüestions.

En vista d'aquesta informació, és evident que la promotora es troba davant d'una situació d'indefensió clara, ja que desconeix quina tramitació està donant l'Administració sanitària a la seva sol·licitud, en quin estat es troba o quina és la previsió de pagament, quan escaigui.

Ateses aquestes consideracions, el Síndic suggereix al Departament de Salut que doni les ordres oportunes perquè es resolgui sense més demora la sol·licitud de devolució de la taxa de l'euro per recepta de la promotora de la queixa, i que se li retorni l'import que va abonar en concepte de taxa d'euro per recepta, amb els interessos corresponents des que es va fer l'aportació fins que es faci efectiu el pagament -tal com el Servei Català de la Salut va informar que es faria- en els casos en què la sol·licitud s'aprovi.

Tramitació

Data Administració Tràmit

22/09/2015 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació
09/11/2015 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
01/12/2015 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació
13/01/2016 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació