Resolució
Q-08161/2012 Disconformitat amb la manca de resposta de l'Ajuntament de Viladecans a una sol·licitud del Sindicat Professional de Policies

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu
Data d'inici 18/12/2012
Data de l'últim moviment 30/08/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Viladecans Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa, en representació del Sindicat Professional de Policies, manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta a l'escrit que va presentar a l'Ajuntament de Viladecans en data 9 d'octubre de 2012, mitjançant el qual demanava la instal·lació d'una nevera a les oficines de la Policia Local del municipi.

Contingut

El Síndic recorda a l'Ajuntament de Viladecans que amb la seva sol·licitud la persona interessada ha exercit el dret de petició, que és un dret fonamental reconegut a l'article 29 de la Constitució espanyola. També recorda que l'Estatut d'autonomia de Catalunya reconeix el dret de participació, i estableix el dret de les persones ?a dirigir peticions i a plantejar queixes, en la forma i amb els efectes que estableixen les lleis, a les institucions i a l'Administració de la Generalitat, i també als ens locals de Catalunya, en matèries de les competències respectives?.

L'Administració pública té l'obligació de fomentar la participació dels ciutadans en els afers públics (art. 43 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya), i la manca de compliment de les previsions relatives al dret de petició és una pràctica contrària a aquest principi rector.

La Llei orgànica 4/2001, de 12 de novembre, que regula el dret de petició, i el Decret 21/2003, de 21 de gener, estableixen el procediment per fer efectiu aquest dret davant les administracions públiques catalanes.

D'acord amb la regulació esmentada, l'Administració que rep una petició n'ha d'acusar recepció en el termini màxim de 10 dies, i en el cas que l'objecte de la petició no sigui de la seva competència però pertanyi a un altre òrgan de la mateixa administració, institució o organisme, l'hi ha de trametre i ho ha de notificar dins del termini màxim de 10 dies a la persona interessada.

En el cas que concorri una causa d'inadmissió de l'article 8 de la Llei orgànica 4/2001, l'òrgan competent n'ha de declarar la inadmissió, de manera motivada, i ho ha de notificar a la persona interessada en el termini màxim de 45 dies hàbils comptats a partir de l'endemà de la presentació de l'escrit.

En el supòsit d'admissió de la petició, l'òrgan competent ha de respondre i notificar la resposta en el termini màxim de tres mesos a comptar de la data de la presentació. La resposta ha d'incorporar les raons o els motius pels quals s'accepta o es desestima la petició.

En aquest sentit, cal tenir present que l'omissió de l'obligació de contestar dins el termini establert pot ser objecte de recurs contenciós administratiu, mitjançant el procediment de protecció jurisdiccional dels drets fonamentals de la persona.

És per això que el Síndic demana a l'Ajuntament de Viladecans que tramiti la petició del promotor d'acord amb la regulació establerta pel Decret 21/2003, que n'acusi recepció i que comuniqui al promotor la resolució que s'adopti.

Tramitació

Data Administració Tràmit

08/02/2013 Ajuntament de Viladecans Resolució
30/08/2013 Ajuntament de Viladecans Seguiment finalitzat