Resolució
Q-08300/2013 Disconformitat amb la manca de pagament de la totalitat d'una prestació de la renda mínima d'inserció

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Inclusió social
Data d'inici 25/11/2013
Data de l'últim moviment 31/07/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de pagament de la totalitat de la prestació de la renda mínima d'inserció.

Exposa que és beneficiària d'aquesta prestació des de l'any 2010, i que el 18 d'octubre de 2012 els seus serveis socials de referència van enviar a la Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom un informe de modificació d'ingressos de la unitat familiar, atès que el marit de la promotora havia esgotat el subsidi d'atur. Així mateix, el 21 d'octubre de 2013 es va trametre un altre informe en què es demanava el pagament de la totalitat de la prestació. Tot i això, encara no s'ha rebut resposta.

Contingut

En l'informe tramès pel Departament d'Empresa i Ocupació s'indica que no s'ha fet encara la modificació de la prestació per aplicació de criteris de prioritat d'altres expedients i perquè el nucli de convivència de la promotora disposava d'altres ingressos, derivats d'un contracte de treball del seu marit. 

En primer lloc, cal destacar que ha transcorregut més d'un any i mig des del moment en què es va tramitar la petició d'increment de la prestació per finalització del subsidi que rebia el marit de la promotora, sense que s'hagi emès cap resolució i sense que s'hagi tramès tampoc cap notificació a la persona interessada sobre la petició efectuada. 

En segon lloc, pel que fa a l'aplicació de criteris de prelació segons l'Acord de Govern del 23 d'octubre de 2011, cal recordar que la Llei preveu la possibilitat d'aplicar aquests criteris en el marc del procés d'aprovació del pla individual d'inserció i reinserció, però no en supòsits, com aquest, en què es tracta d'adequar l'import de la prestació a les noves condicions de la unitat de convivència.

En conseqüència, el Síndic insta el Departament a prendre les mesures adients per atendre situacions com la que planteja aquesta queixa, prioritzar l'atenció de les persones i famílies que es troben en aquesta situació i possibilitar una resolució més eficient d'aquests casos, de manera que l'import de la prestació que reben s'adapti de manera ràpida als canvis i les noves necessitats familiars.

Pel que fa al cas concret de la promotora, el Síndic suggereix, d'una banda, que es modifiqui l'import de la prestació i que s'adapti a la situació real de la unitat de convivència, de manera que rebi la quantia que li pertoca; i de l'altra, que es faciliti a la promotora informació expressa i per escrit sobre l'import que li correspon des de l'octubre de 2012.

Tramitació

Data Administració Tràmit

29/11/2013 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
14/01/2014 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
06/02/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/05/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació
04/06/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
02/07/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Irregularitat
31/07/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Seguiment finalitzat