La promotora de la queixa exposa que l'any 2011 va iniciar les gestions amb el Departament d'Ensenyament per homologar els seus estudis cursats a Hondures. El 12 d'abril de 2013 el Departament d'Ensenyament va expedir la credencial d'homologació d'estudis estrangers al batxillerat, de manera que va poder cursar estudis de cicle formatiu de grau mitjà en un institut públic de Barcelona durant el curs 2013-2014. Actualment ha volgut iniciar els estudis de cicle formatiu de grau superior però no li ha estat possible perquè en les credencials d'homologació que expedeix la Generalitat no s'especifica la modalitat del batxillerat que va cursar.
En l'informe del Departament d'Ensenyament s'assenyala que es va denegar la petició de la persona interessada perquè l'Ordre de 30 d'abril de 1996, per la qual s'adeqüen a la nova ordenació educativa determinats criteris en matèria d'homologació i convalidació de títols i estudis estrangers de nivells no universitaris, estableix que les convalidacions i homologacions referides als estudis i títols de batxillerat s'atorguen amb caràcter genèric, sense especificar-ne la modalitat.
També s'assenyala que quan va cursar el cicle formatiu de grau mitjà, la promotora disposava d'un títol que no té la consideració de batxillerat, però que es va emetre resolució favorable perquè es va valorar que els estudis cursats i superats contenien el 60% de les matèries troncals de contingut similar a les del sistema educatiu espanyol, i en l'expedient s'aportava el títol final acreditatiu de la conclusió d'estudis secundaris que, en el país d'origen, permet l'accés a estudis universitaris.
Per la seva banda, el Síndic observa que, més enllà d'aquest cas particular, la situació que planteja la persona interessada posa de manifest una situació de clar desavantatge en l'accés a cicles formatius de grau superior de l'alumnat que ha cursat estudis homologats al batxillerat en països estrangers.
Aquests alumnes no tenen reconeguda la modalitat de batxillerat, que és un criteri de prioritat en funció del cicle que es vulgui cursar, i, per tant, sempre tenen menys possibilitat d'accés que qualsevol alumne que hagi cursat el Batxillerat al nostre país.
Tanmateix, la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, estableix en l'article 4 que tothom té dret a accedir en condicions d'igualtat al sistema educatiu, i reconeix als alumnes el dret a accedir a l'educació en condicions d'equitat (article 21). D'altra banda, segons la persona interessada altres comunitats autònomes han adoptat mesures específiques per resoldre aquest situació, que perjudica els alumnes amb estudis de batxillerat homologats.
Per tot això, el Síndic suggereix al Departament que s'estudiï la possibilitat d'adoptar mesures específiques per resoldre la situació que planteja la persona interessada i evitar la situació de desavantatge en l'accés als cicles superiors dels alumnes amb el títol de batxillerat homologat de sistemes educatius estrangers.