Pel que fa al primer expedient sancionador, un cop la persona interessada va atendre (en data 16 de febrer de 2012) el requeriment d'identificar la persona que conduïa el vehicle del qual és titular l'expedient sancionador es va seguir contra la persona que havia designat com a responsable dels fets imputats.
Això no obstant, la persona interessada no va tenir cap coneixement que l'Administració hagués rebut el document que ell havia emplenat, ni tampoc se li va comunicar de manera fefaent que s'arxivés l'expedient, de manera que en data 13 de març de 2012 es va adreçar a l'Oficina Virtual de Tràmits per fer la consulta sobre les raons per les quals els dos expedients figuraven a nom seu.
Tot i que el Servei Català de Trànsit (d'ara endavant SCT) ha manifestat en dues ocasions que aquesta consulta va ser atesa en data 26 d'abril del mateix any, el cert és que no ha pogut aportar cap prova que així ho demostri. Pel que fa a aquesta qüestió, el Síndic considera que cal que s'adoptin les mesures oportunes perquè, si efectivament es duu a terme aquesta pràctica, i per tant l'SCT atén les consultes que l'Oficina Virtual els deriva, quedi constància de la forma i la data en què l'Administració dóna resposta a les persones i també del contingut de la resposta.
Pel que fa a la tramitació del segon expedient, atès que el promotor de la queixa no va abonar l'import de la sanció, ni consta que identifiqués el conductor del vehicle o que formulés cap al·legació, el Síndic entén que la denúncia va tenir l'efecte d'un acte resolutori del procediment sancionador.
Tot i així, el cert és que la persona interessada afirma que en el cas del segon expedient també va identificar el conductor responsable de la comissió de la infracció i es va limitar a seguir les indicacions del mateix SCT en l'acord d'incoació del procediment sancionador.
D'acord amb aquestes indicacions, n'hi havia prou a emplenar el formulari adjunt amb les dades de la persona que en data 25 de novembre de 2011 conduïa el vehicle del qual la persona interessada era el propietari. Aquest formulari té un format que indica que, un cop emplenades les dades, s'ha de doblegar, enganxar i remetre a l'adreça que ja consta de l'SCT sense franqueig perquè ja està pagat.
El problema amb què es troben les persones interessades rau en el fet que si segueixen les mateixes indicacions que l'Administració els proporciona no disposen de cap prova que acrediti que han atès el requeriment ni, fins i tot, que s'ha atès dintre del termini de vint dies que se'ls atorga.
Igualment, no consta que un cop l'Administració rep aquest document resolgui i notifiqui a les persones interessades l'arxivament del procediment incoat i que l'expedient sancionador, en endavant, se seguirà contra la persona identificada com a conductora del vehicle al moment en què es va cometre la infracció.
El Síndic, malgrat que no ha detectat l'existència d'una actuació administrativa irregular que invalidi la tramitació dels expedients sancionadors, i més enllà del recordatori sobre l'obligació de donar resposta expressa a les consultes dels ciutadans, suggereix a l'Administració:
1. Que als formularis per identificar la persona que condueix el vehicle amb què presumptament s'ha comès una infracció de trànsit quedi constància que només si es presenten en un registre administratiu i se n'obté còpia segellada, o si es trameten per correu certificat, podrà quedar constància d'haver dut a terme el tràmit i de la data en què es fa efectiu.
2. Que en els casos en què s'acordi iniciar la tramitació del procediment sancionador contra la persona identificada de manera veraç pel titular del vehicle, es comuniqui a aquest últim l'arxivament de l'expedient sancionador que l'Administració va acordar incoar a partir de la detecció de la infracció pels mitjans de captació i reproducció d'imatges.